KULTURA

Nil Jang protiv Spotifaja: Komedijaš zaradi milione, a muzičari tri dolara za hiljadu emitovanja

Pojava striming servisa za slušanje muzike uslovila je nove vrednosti u kojima se podkast i govorni sadržaj izjednačuju sa autorskom muzikom, kao i novu raspodelu novca. Taj problem je ovih dana dospeo u žižu javnosti, kada je Nil Jang javno zatražio da se njegova muzika ukloni sa Spotifaja.
Sputnik
Ovaj javno iskazani revolt poznatog muzičara u fokus pažnje je stavio način poslovanja Spotifaja, protiv kojeg se njegove kolege već godinama bore, ali ga je on sada učinio potpuno javnim.
Neposredni povod za Jangovo reagovanje bio je podkast Džoa Rogana, komedijaša i autora ekskluzivnog podkasta na Spotifaju, koji je u jednoj od svojih emisija izneo niz dezinformacija o vakcinaciji protiv korona virusa. Ali, to je bio samo „okidač“ za mnogobrojne muzičare, okupljene oko organizacija i sindikata, koji godinama pokušavaju da stanu na put Spotifaju i njegovom tretiranju autorske muzike kao običnog sadržaja. Jer, ova platforma muzičare plaća po emitovanju i to po neverovatnoj računici: tri dolara na hiljadu slušanja!

Kad su umetnost i konzumerizam isto

Da je stvar postala mnogo ozbiljnija kada je Nil Jang podigao glas da je incident sa Roganom zapravo okidač iza kojeg se kriju mnogo veći problemi, smatra i Ivan Lončarević, osnivač muzičke produkcije i autor popularne muzičke emisije „Pop depresija“.
„Jang je svojim slušaocima, na ovaj način, pokušao da objasni da Rogan vređa manjine, da je antivakser, ali da je za takvu vrstu sadržaja dobio čak sto miliona dolara unapred. Taj novac, koji je kao avans dobio autor čiji je podkast navodno ekskluziva Spotifaja, bio je prelomna tačka za muzičare koji dobijaju 3 dolara za hiljadu emitovanja, da kažu da to više tako ne može. Inače i na drugim striming servisima muzičari dobijaju skromnu naknadu, ali se ne dešava da autori slični Roganu dobijaju ogromne svote novca i da su tretirani jednako kao autori muzike“, kaže Lončarević za Sputnjik.
Džo Rogan
Pošto se Jang javno pobunio, Spotifaj je sa svoje platforme uklonio više od stotinu podkasta „The Joe Rogan Experience“, ali nestale epizode nemaju mnogo veze sa kontroverzom oko dezinformacija o korona virusu, već s njegovim rasističkim ispadima.
„Rogan je ’specijalista opšte prakse‘. Govori direktno, bez uvijanja i sve su mu teme dozvoljene. On se čak javno izvinio za svoje rasističke ispade, međutim, to ništa ne remeti njegovu poziciju. On i dalje ima milionska preslušavanja i prilično je zaštićen“, objašnjava Lončarević.

Rogan postao veći od Dilana

U vreme kada se koncerti otkazuju, a fizička prodaja nosača zvuka učestvuje u zaradi s manje od deset odsto, muzičari su saterani u ćošak i prinuđeni da žive od naknada koje dobijaju sa striming servisa. Sedamdeset odsto zarade svih muzičara potiče od digitalnih servisa, a novac koji se tu dobija je veoma mali.
„Ključni problem je u tome što Spotifaj kao lider u servisima za slušanje muzike sve tretira kao sadržaj i izjednačava autorsku muziku s govornim emisijama. Dakle, što više podkasta to više slušanja, a što više slušanja — to više novca. Ne postoji distinkcija između umetnosti i konzumerizma. To je filozofija ove kompanije i nije čudno da Rogan sa svojim podkastom ima privilegovan status u odnosu na Boba Dilana“, ističe Lončarević.
Nil Jang

Tektonski poremećaji

Bunt Nila Janga, međutim, nije prošao nezapaženo. Pošto je ovaj muzičar povukao svoju muziku sa Spotifaja, platforma je za tri dana izgubila više od dve milijarde dolara tržišne vrednosti. U znak solidarnosti s odlukom Nila Janga, Džoni Mičel, Džejms Blant i mnogi drugi uklonili su svoju muziku sa ove platforme.
„Kada bi, na primer, Tejlor Svift digla glas protiv Spotifaja — to bi izazvalo tektonske poremećaje. Pored Tejlor Svift, ima tu još muzičara koji imaju veliku moć kao što su Dejv Grol, Edi Veder, Pol Makartni... Drugi problem koji se javlja jeste — ko je vlasnik njihove muzike? Mnogi su muzičari prodali prava svog kataloga, uključujući Nila Janga“, objašnjava autor „Pop depresije“.

Ako nisi na Spotifaju, ne postojiš

Naši su muzičari takođe prisutni na Spotifaju, s tim što je njihova zarada od striminga uglavnom manja zbog manjeg obima tržišta.
„Ako nisi na Spotifaju, ne postojiš“, poručuje Lončarević i dodaje da ova platforma raspolaže najboljim algoritmom za slušanje muzike i pruža odlično slušalačko iskustvo.
„Problem jeste način na koji Spotifaj posluje. Ta je kompanija u poslednje dve godine uložila 100 miliona evra u fabriku za naoružanje, a ove godine su postali generalni sponzor fudbalskog kluba Barselona. U osnovi je, dakle, veliko nezadovoljstvo muzičara zbog toga što Spotifaj od njihove muzike zarađuje ogroman novac, a oni dobijaju — gotovo ništa“, zaključuje on.
Komentar