SVET

Da li će aktivacija 5 G ugroziti avio-saobraćaj

Vazduhoplovne kompanije, agencije i stručnjaci poslednjih dana sve glasnije upozoravaju da bi uvođenje 5G mreža u blizini avio-luka moglo uzrokovati smetnje u funkcionisanju vazduhoplovnih uređaja, poremećaje u saobraćaju, pa čak vazduhoplovne nesreće.
Sputnik
Stručnjaci iz telekomunikacijskih kompanija i američke Federalne komisije za komunikacije tvrde da su takva upozorenja predimezionirana i da nema nikakve ozbiljnije opasnosti.

Uticaj 5G mreže na visinomere i druge uređaje

Problem je u tome što 5G mreže emituju elektromagnetne talase koji su po frekvencijama vrlo slični onima koji se koriste u visinomerima vazduhoplova. Radijski, odnosno radarski visinomer pomoću elektromagnetnih talasa koji se odbijaju od tla ili objekata može određivati visinu na kojoj se nalazi vazduhoplov ili udaljenost od nekog objekta.
To pilotima, ali i automatskim sistemima, omogućava sigurnije i udobnije sletanje i poletanje i izbegavanje sudara, naročito u uslovima kada vidljivost nije dobra. Rade na frekvencijama od 4.2 do 4.4 GHz, a njihove podatke koriste brojni sistemi vazduhoplova. Kada se letelica nalazi na visini ispod 760 metara, podaci počinju da se prikazuju i pilotima.
Bilo kakvi promašaji ili prekidi u njihovom radu mogu dovesti do incidenata s katastrofalnim ishodom. Oni takođe imaju važnu ulogu u tome kako posada koja upravlja vazduhoplovom percipira situaciju. Njihove podatke koriste i automatski sistemi za navođenje i automatski pilot, a služe i za kontrolu prikaza informacija iz drugih sistema, kao što su prediktivno pomeranje vetra, sistem za upozoravanje o približavanju prepreci itd.

Vazduhoplovi mogu oštetiti i satelitske navigacijske sisteme

Vazduhoplovi imaju i visinomere koji mere nadmorsku visinu merenjem vazdušnog pritiska, a s korekcijom prema pritisku vazduha na uzletištu ili sletištu, koju javlja meteorološka služba, mogu meriti i relativnu visinu nad tlom.
Barometarski visinomeri u novim generacijama aviona su vrlo precizni, no kako je za automatsko sletanje bitno imati jako precizan podatak o visini, koriste se radio-visinomeri koji između ostalog nisu osetljivi na promenu pritiska do koje može doći i prilikom sletanja, prenosi Indeks.
Vazduhoplovi mogu koristiti i satelitske navigacijske sisteme, npr. GPS, Galileo i Glonas, koji omogućuju veliku preciznost određivanja položaja uključujući i visinu te koriste frekvencije koje sistemi 5G ne ometaju.

„Ometanje merenja radio-visinomera između ostalog onemogućava sletanje pri smanjenoj vidljivosti, kada to za nas obavlja automatski pilot. Mi to ne možemo, jer pilot za ručno sletanje mora imati vizualne reference, a to u magli nije moguće. Rad autopilota vezan je za pravilan rad radio-visinomera. Bez njega automatsko sletanje nije moguće, a u slučaju da šalje pogrešne informacije, moguće je da dođe i do katastrofe“, kaže hrvatski kapetan „Erbasa 355“ Zoran Drljača.

Američki tele-operateri zakupili su problematične frekvencije

U SAD su telekomunikacijske kompanije AT&T i „Verajzon“ državi na aukciji 2021. ukupno dale 82 milijarde dolara za zakup pojasa frekvencija od 3.7 do 3.98 GHz. Budući da su te frekvencije vrlo blizu frekvencijama na kojima rade radarski visinomeri, vazduhoplovni stručnjaci strahuju da bi 5G mreža mogla interferirati s uređajima vazduhoplova. Tele-operaterima je bilo važno da zakupe što je moguće više frekvencije jer više frekvencije osiguravaju veći kvalitet prenosa signala.
Izvršni direktor „Junajted erlajnsa“ Skot Kirbi upozorio je u decembru da će direktive Američke Savezne uprave za vazduhoplovstvo za 5G onemogućiti korišćenje visinomera u četrdesetak velikih vazdušnih luka u SAD.

Zašto ovi problemi nisu ranije rešeni?

Spor između vazduhoplovstva i teleoperatera u SAD traje već godinama, međutim poslednjih je dana okupirao naslovnice jer je započeto aktiviranje 5G sistema. Neki aerodromi zatražili su da se 5G sistemima zabrani rad u krugu od dve milje. Teleoperateri AT&T i Verizon pristali su privremeno na taj zahtev. To bi trebalo da reši mnoge od navedenih sigurnosnih problema, no ovo rešenje nije održivo na duge staze.
Ključ spora je u tome što ni vazduhoplovne kompanije niti tele-operateri ne žele na sebe da prihvate odgovornost da nešto promene. Naime, tele-operateri su uložili silne milijarde dolara za zakup frekvencija, a vazduhoplovne kompanije bi zamena spornih visinomera sigurnima takođe koštala milijarde.

Evropa nema probleme kao SAD

Evropa je ispred SAD u uvođenju 5G mreže. Kako Indeks navodi, kompanije i tele-operateri koji uvode 5G u EU su radili prema protokolima koji oko vazdušnih luka određuju tampon-zone u kojima odašiljači rade na nižoj snazi. Ti protokoli takođe uređuju zaštitni pojas frekvencija u kojima 5G ne bi trebao da radi i u kojima visinomeri ne bi trebalo da rade.
EU je 2019. odobrila frekvencije za 5G niže od onih u SAD u rasponu od 3.4 do 3.8 GHz. Agencija EU za sigurnost vazdušnog prometa EASA saopštila je 17. decembra 2021. da je problem interferencije 5G uređaja i onih u vazduhoplovima specifičan za američki zračni prostor. U Evropi do sada nije identifikovan rizik opasne interferencije, poručili su u saopštenju.
No američki problemi, dok god se ne reše, odražavaće se i na vazduhoplovne kompanije iz drugih delova sveta koje imaju letove za SAD. Neke poput „Er Indije“ i „Emirata“ poslednjih su dana otkazivale deo svojih letova.
EKONOMIJA
Zašto je nova usluga 5G prizemljila Boing 777
SVET
Počeo haos: Brojne avio-kompanije otkazale letove ka Americi zbog straha od 5G
Komentar