KULTURA

Počnimo ljubav ispočetka: Povratak Beogradskog proleća, srpskog San Rema

Posle više od 20 godina pauze obnovljen je najpoznatiji srpski festival zabavne muzike Beogradsko proleće. Uvertira za manifestaciju biće koncert Beti Đorđević, „moralnog pobednika“ Beogradskog proleća 1976 godine.
Sputnik
Festival zabavne i pop muzike Beogradsko proleće održaće se 29. aprila u Kombank dvorani, u nekadašnjem Domu sindikata, na mestu gde je i rođen pre više od šest decenija. Ovaj prestižni jugoslovenski festival zabavne muzike održavao se od 1961. do 2000. godine.
Na sceni dvorane Doma sindikata 17. aprila 1961. održan je prvi Festival zabavne muzike Beogradsko proleće na kome su nastupile tadašnje najveće zvezde popularne muzike Đorđe Marjanović, Predrag Gojković Cune, Tereza Kesovija, Lola Novaković, Nada Knežević, Dušan Jakšić, Radoslav Graić i Marko Novosel.

Srpski San Remo

Beogradsko proleće bilo je zamišljeno kao pandan tadašnjem Opatijskom festivalu kao i čuvenom italijanskom festivalu u San Remu. Posle gašenja festivala, pokojni Vojkan Borisavljević pokušao je da ga oživi 2009, 2010. i 2014. godine pod drugim nazivom „Proleće u Beogradu“.
Organizatori obnovljenog Beogradskog proleća Kombank dvorana, Radio-televizija Srbije i medijska kompanija „Kolor pres grupa“ najavili su da će nastaviti tradiciju održavanja festivala i da će ponovo od proleća na Velikoj sceni biti prisutni muzički umetnici domaće zabavne scene.
Prvi čovek „Kolor pres grupe“ Robert Čoban kaže za Sputnjik da se ideja za ponovno održavanje festivala rodila u sinergiji između RTS-a koji je prenosio Beogradsko proleće od 1961. godine i čiji je simfonijski orkestar bio pratnja učesnicima i Kombank dvorane koja je otkupila prava na ime i organizaciju od Udruženja džez i rok muzičara.
„Kolor pres grupa“ se tu nametnula kao treći, medijski partner, pošto ima više medijskih izdanja u više država regiona i bavi se organizacijom sličnih događaja, dodaje Čoban.

Ni nostalgija, ni retro-odjek starih vremena

„Srbija ima puno izvođača zabavne muzike koji pune dvorane širom Bosne, Hrvatske i Slovenije i nemoguće je da nema nijedan festival a da ih Hrvatska ima nekoliko. Mislim da je ovo pravi način da Beograd dobije festival a da to ne bude tamo neka nostalgija ili retro-odjek starih vremena nego da reflektuje i nove trendove i bude prisutan na društvenim mrežama, da se glasa na društvenim mrežama i sve što donose savremena vremena“, ističe Čoban.
Uz napomenu da je dovoljno star da bi se sećao festivala ali i dovoljno mlad da bi se sećao samih početaka, Čoban ističe da se, kad je Beti Đorđević na promociji Beogradskog proleća zapevala „Počnimo ljubav ispočetka“, setio ko je sve tu dolazio i šta je to značilo.
„Imamo planove za regionalnu saradnju, da se povežemo sa zagrebačkim i splitskim festivalom i da na Beogradsko proleće dođu predstavnici koji će biti na Evrosongu iz regionalnih država – Bosne, Hrvatske, Severne Makedonije i Crne Gore i da predstave svoje pesme. Znači, da na neki način festival bude neki most između izvođača i publike iz celog regiona“, zaključio je Čoban.

„Počnimo ljubav iz početka“ – moralni pobednik iz 1976.

Kao uvod u festival, 19. februara u Kombank Dvorani biće održan samostalan koncert muzičke dive Beti Đorđević, koja se proslavila na Beogradskom proleću 1976. godine pesmom „Počnimo ljubav iz početka“.
U izjavi za Sputnjik Beti Đorđević kaže da je za Beogradsko proleće vežu lepe uspomene kojih će se sećati celog života, a da je obnova festivala „fantastična ideja mladih ljudi“. Prema njenim rečima, Beograd kao velegrad zaslužuje takav festival koji nije trebalo ni da se prekida.
Povodom koncerta koji će biti uvod u Beogradsko proleće i proslava 50 godina na sceni, Beti podseća da je napravila pevačku pauzu od 30 godina tako da „ispada da sam mlada pevačica“. Iako je predstavljaju kao pobednicu Beogradskog proleća 1976. godine, Beti Đorđević nam je otkrila da nije pobedila te godine.
„Posle svega mogu da kažem da sam onda bila moralni pobednik jer su i tada, kao i uvek, kuhinje radile. Pobedili su neki 'Suncokreti' za koje niko nikad više niti je čuo niti zna šta su oni tada otpevali. Pobedila sam sada, jer sam dobila čast da uradim veliki solistički koncert. Spremam jedan fantastičan program, biće ponešto što publika nije do sada čula od mene“.
Ona smatra da se u najgore vreme pojavila na Beogradskom proleću, jer su sredinom sedamdesetih festivali počeli da se gase, da su zlatne godine bile šezdesete, a da je posle to „počelo da se razvodnjava“.
„Sa velikim zadovoljstvom će pratiti Beogradsko proleće 2022. godine“, zaključila je Beti Đorđević.

Pesme do četiri minuta

Konkurs za prijavu učešća na festivalu otvoren je od 5. januara i trajaće do 15. februara, a potencijalni izvođači mogu se prijaviti putem veb adrese prijava@beogradskoprolece.rs.
Na festivalu će 29.aprila biti izvedeno 18 kompozicija koje će se takmičiti u sledećim kategorijama: najbolja kompozicija, najbolji tekst pesme, najbolji aranžman i najbolja interpretacija, uz nagradu publike.
Umetnički savet festivala se sastoji od pet članova koji donosi odluke većinom glasova i imenuje Selekcionu komisiju od tri člana koji biraju spomenutih 18 kompozicija.
Predsednik Umetničkog saveta Beogradskog proleća 2022 je Branislav Branko Klanšček, predsednik Upravnog odbora RTS, poznat kao producent i organizator raznih muzičkih i filmskih festivala i koncerata. Selekciona komisija donosi odluke većinom glasova, a Umetnički savet imenuje petočlani stručni žiri.
Pesme koje moraju biti na srpskom jeziku, bez obzira na dijalekat izvode se premijerno na Beogradskom proleću 2022.
Trajanje svake kompozicije ne može biti duže od četiri minuta.
Hit „Jutro je“ Nade Topčagić odzvanja Sanremom, a na scenu izlazi Ibra u specijalnom sakou /video/
Đorđe Marjanović sahranjen uz Mokranjčevo „Opelo“ /video, foto/
Komentar