Međutim, ono što nismo mogli naslutiti jeste da bi električna vozila mogla da postanu popularnija pre 2030. godine, koja se često spominje kao godina kada će krenuti rigoroznije zabrane automobila opremljenih motorima na unutrašnje sagorevanje.
Mnogi proizvođači automobila su takođe najavili 2030. godinu kao trenutak od kojeg će prodavati samo električna vozila.
Nova studija međutim pokazuje, da će električni automobili postati popularniji od benzinaca i dizelaša već za tri godine. Pritom, očekuje se da će se prodaja električnih vozila ove godine udvostručiti.
Kako do novca u Srbiji?
Svi zainteresovani građani i pravna lica, kao i preduzetnici u Srbiji, koji žele da kupe električna ili hibridna vozila mogu da podnesu zahtev za subvenciju Ministarstvu za zaštitu životne sredine do 31. oktobra, a vlada je za ovu pomoć, podsetimo, iz budžeta ove godine namenila 150 miliona dinara.
Pomoć za kupovinu ovih vozila dodeljuje se u okviru sprovođenja mera za poboljšanje kvaliteta vazduha i u cilju unapređenja kvaliteta životne sredine.
Pravo na subvencionisanu kupovinu propisano je Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih električnih i hibridnih vozila, koja je kako smo najavili, stupila na snagu za božićne praznike.
Ljubitelji mopeda i tricikala imaju pravo na pomoć za kupovinu u vrednosti od 250 evra, a zainteresovani za motocikle, teške tricikle, kao i lake i teške četvorocikle, mogu dobiti subvenciju od države u iznosu od 500 evra.
Za četvorotočkaše koji imaju najviše devet putničkih mesta, kao i za teretna vozila čija masa ne prelazi 3,7 tone, a koja imaju isključivo električni pogon, državne subvencije iznose do 5.000 evra.
U Uredbi je navedeno da se subvencijom od 3.500 evra pomaže kupovina vozila vrste M1 i N1 koja se pokreću na hibridni pogon, uz obavezu da se punjenje može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije.
Takođe, 3.500 evra dobija se za kupovinu električnih M1 i N1 vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km.
Iznosom od 2.500 evra subvencioniše se kupovina vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor i može da se bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno kreće isključivo na električni pogon. Pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 100 g/km.
Svi iznosi isplaćuju se u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate kupoprodajne cene, prenosi Telegraf biznis.
Ko nema pravo?
Pravo na ovu subvenciju nemaju, navedeno je u Uredbi, taksisti, kao i preduzeća javnog prevoza, kojima su već na raspolaganju subvencije za kupovinu novih taksi vozila.
Najveći problem u Srbiji zbog kojih se električni i hibridni automobili značajnije ne kupuju jeste cena, zbog čega su i predviđene subvencije.
Pored toga postoji problem mrežne infrastrukture, kao i dostupnosti brzih punjača kojih prema nekim podacima ima svega 70.