Novi uskotrupni avion srednjeg dometa MS-21 nema nikakve veze sa odbrambenim kompleksom, ali su Amerikanci, svejedno, pokušali da sabotiraju projekat iz razloga nelojalne konkurencije i prekinuli su isporuke odgovarajućih kompozitnih materijala za krila. Međutim, Rusi su doskočili Amerikancima i njihovim sankcijama tako što su uvozne komponente zamenili domaćim proizvodima.
Najnoviji ruski putnički avion, koji bi trebalo da postane ponos ruske civilne avio-industrije i glavni konkurent trenutno najtraženijim putničkim avionima kao što su američki „Boing 737“ i evropski „Erbas A320“, prošao je osnovnu sertifikaciju, koja doduše uključuje strane komponente, ali će se letovi za proširenje sertifikata nastaviti, a sledeće godine biće izvršene izmene sertifikata koje predviđaju upotrebu ruskog motora i ruskog kompozitnog krila.
„Ovo je prvi primerak aviona čije je krilo napravljeno od američkih kompozitnih materijala kupljenih u periodu kada SAD još nisu uvele ograničenja na isporuku, a takođe i sa američkim motorima. Ovaj avion je dobio sertifikat i samim tim napravljen je napredak. Sada je zadatak da prevaziđemo ograničenja koja su nametnule SAD i Evropa prestajući da nas snabdevaju kompozitnim materijalima“, rekao je za Sputnjik Oleg Smirnov, zaslužni pilot SSSR-a i član Javnog saveta za civilno vazduhoplovstvo „Rostransnadzora“ Oleg Smirnov.
Taj zadatak se već rešava, naglasio je on. Stvaranje najnovijih polimera postalo je veliki izazov za rusku nauku i industriju, ali je u ovoj oblasti već postojao određeni temelj koji je omogućio rešavanje postavljenih zadataka.
„Našli smo izlaz, počeli da proizvodimo sopstvene kompozitne materijale, tim pre što smo mi to već radili, ali je od devedesetih godina proizvodnja obustavljena. Sada smo nastavili ovu proizvodnju i sada je glavni zadatak da sertifikujemo avion sa našim domaćim krilom i domaćim motorima“, naglasio je Smirnov.
Avion MS-21, u koji je ugrađen ruski motor PD-14, još prošle godine je uspešno izveo svoj prvi let, a ovog meseca je imao i prvi let sa krilom od polimernih kompozitnih materijala ruske proizvodnje, što de fakto znači ukidanje svih ograničenja za pokretanje serijske proizvodnje novog ruskog aviona.
Ruski avion komforniji od zapadnih
Glavna prednost novog ruskog aviona u odnosu na zapadne konkurente je ekonomičnost. Ojačano kompozitno krilo značajno poboljšava aerodinamiku, što znači da će operativni troškovi leta biti manji od onih koje prave Boing i Erbas iste klase.
Novi ruski putnički avion ima širu putničku kabinu, što omogućava veći komfor putnika. Ima najširi salon u svojoj klasi – više od četiri metra, police za prtljag su uvećane i generalno puno prostora.
„U poređenju sa ‘Erbasom A320‘ i ‘Boingom 737‘, avion MS-21-300 se razlikuje po povećanom komforu zbog činjenice da je trup aviona veći, pa je veća širina sedišta, povećava se širina prolaza, avion pruža povećan komfor za putnike. U avionu se u velikim količinama koriste kompozitni materijali – krilo aviona i mnogi drugi elementi napravljeni su od polimernih kompozitnih materijala. To rezultira smanjenjem njihove mase za 20 odsto i smanjenjem cene za oko 18-20 odsto“, kaže Viktor Prjatka, generalni direktor kompanije „Alijansa avijacionih tehnologija tehnologija – Avintel“.
MS-21 je nova generacija putničkih aviona za kratke i srednje letove, kapaciteta do 211 putnika, u zavisnosti od modela, i proizveden je sa 40 odsto kompozitnih materijala u konstrukciji, što je rekord u ovoj klasi putničkih letelica.
Pobeda ruske avio-industrije nad sankcijama
Proizvodnja ruskih polimernih kompozitnih materijala za krila ovog tipa aviona počela je nakon što su SAD u septembru 2018. godine uvele sankcije ruskoj kompaniji „AeroKompozit“. Američki „Boing“ je takođe imao svoj avion koji je pokušavao da plasira na svetsko tržište i zbog toga je uveo sankcije Rusiji, koja je morala da pomeri rokove po pitanju izlaska na tržište sa svojim avionom.
Drugim rečima, Amerikanci su znali da će Rusi, uprkos svim barijerama, napraviti taj avion, ali su želeli da ruski proizvođači aviona kasnije izađu sa ovim proizvodom, računajući da će do tada zauzeti i njihov deo tržišta. Zbog toga se ovo smatra velikim uspehom ruske avio-industrije i pobedom nad sankcijama.
„Zbog sankcija zapadnih zemalja, Rusija je prešla na kompozitne materijale sopstvene proizvodnje, koji se koriste u konstrukciji ove letelice. Takođe su razvijeni motori domaće proizvodnje, koji praktično ne zaostaju za zapadnim. Uz pažljivu serijsku proizvodnju, kvalitet izrade biće na najvišem nivou“, kaže Prjatka.
Za proizvodnju kompozitnog krila od domaćih materijala izdvojeno je 4,4 milijarde rubalja tj. oko 60 miliona dolara, a do sada su izrađena krila za dva aviona a u toku je proizvodnja i za treći.
Oleg Jevtušenko, izvršni direktor državne korporacije „Rosteh“ je objasnio da dobijanje sertifikata o osnovnom tipu od „Rosavijacije“ znači da će uskoro početi serijska proizvodnja ovih aviona. Program sertifikacije se odvijao u različitim klimatskim zonama, u različitim uslovima, na različitim režimima rada sistema motora aviona i izvedeno je stotine letova da bi se sproveli ti testovi.
Strane avio-kompanije već pokazuju interesovanje za novi ruski avion koji je konkurentan po ceni i kvalitetu, ali korporacija „Irkut“ već ima 175 čvrstih narudžbina ruskih kompanija za nabavku tog aviona. Sledeće godine avio-kompanija „Rusija“, koja je ćerka-firma ruskog nacionalnog avio-prevoznika „Aeroflota“, postaće prvi korisnik ovog aviona.
Jevtušenko napominje da za razliku od „Boinga 737“ i „Erbasa A320“ ruski avion ima savremenu avio-platformu, dok su avio-platforme zapadnih konkurenata razvijene šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka.
Ruski eksperti ističu da MS-21 ima i druge adute – izgleda izuzetno moderno, i spolja i iznutra. Između ostalog, ima originalna krila, izuzetan enterijer i „svemirsku” pilotsku kabinu.
Prvi let je izveden 28. maja 2017. godine, a MS-21 najavljuje obnovu nekad moćne ruske civilne avio-industrije.