Od kada se pojavio internet, a potom i pametni telefoni, najrazličitije informacije postale su nam na dohvat ruke. Ali, nije uvek bilo tako. Nekada nismo mogli da potezom prsta saznamo sve što nam se prohte, kad nam se prohte.
Važni telefoni u Srbiji
Tome su, između ostalog, ranije služili i važni telefoni, koji, verovali ili ne, rade i danas. Naravno, ne govorimo o standardnim službama: policiji, Hitnoj pomoći i vatrogascima. Pričamo o brojevima za koje mnogi mladi nisu ni čuli: razne informacije (19812), prijava međunarodnih razgovora (19011), centar za obaveštavanje i uzbunjivanje (1985)...
Tu su i telefon za verski kalendar, meteorološke podatke i loto izveštaje (19822), a naposletku i oni malo poznatiji: služba buđenja (19811), tačno vreme (195) i telefonski imenik (11811), nekada poznat i po broju koji svi znamo – 988.
Broj poziva ka važnim telefonima danas je za više od 70 odsto manji nego što je bio pre 10 godina.
© Flickr / Donovan Graen
Logično, s razvojem novih tehnologija važni brojevi su pali u drugi plan i pozivaju se sve ređe. Iz „Telekoma Srbija“ predočavaju da je broj poziva ka bitnim telefonima danas za više od 70 odsto manji nego što je bio pre 10 godina, pre svega zato što većinu informacija ljudi traže na internetu putem pametnih telefona i računara.
„Svi biznisi i sve vrste usluga u svetu idu ka tome da digitalizuju komunikaciju i što manje koriste ljudske resurse. Sada više koriste platforme, jer je ljudima tako jednostavnije i zato što mogu lakše da provere informaciju, da se više puta vrate i vide šta tu piše, a da ne pozovu više puta i stalno traže istu informaciju. Malo je i anonimnije, jer nema ljudskog glasa“, pojašnjava psiholog Ana Mirković, suosnivač Instituta za digitalne komunikacije.
Ipak, neki i dalje vole da pozovu broj i u razgovorom s opreaterom dobiju odgovor na svoje pitanje. U proteklih mesec dana, broj za razne informacije primio je oko 4.500 poziva, prijava međunarodnih razgovora dobila je oko 600, a automat za verski kalendar, meteorološke podatke i loto izveštaje imao je oko 900.
Služba buđenja primila je oko 9.000 poziva, broj za tačno vreme oko 38.500, a telefonski imenik je pozvalo čak oko 95.000 građana.
Povratak ljudskosti
Uz pomoć važnih brojeva, Srbi najčešće žele da saznaju nečiji telefon, tačno vreme i naruče buđenje, a najređe ih zanima da prijave međunarodni razgovor, čuju koji je praznik, kakvo će vreme biti, ko je pobedio u lotou i utole radoznalost preko službe za razne informacije.
„Nažalost, mnogi pozivni centri prestaju da postoje, jako veliki broj ljudi ostaje bez posla. Mana je i to što u digitalnoj komunikaciji retko ima bilo kakvog vida direktnije interakcije s drugim ljudima, a mi, ljudi, smo društvena bića kojima je ona potrebna. Ovde vi čujete nekoga, pa imate utisak da ste s nekim baš lepo popričali“, ističe Ana Mirković za „Sputnjik“.
Važne telefone pozivaju uglavnom stariji ljudi i to iz navike ili otpora prema novim tehnologijama, smatra Ana Mirković i predočava da živimo u eri otuđenja, u kojoj se sve ređe čujemo i viđamo s dragim ljudima, kojima obično šaljemo tekstualne poruke:
„Kao psiholog, verujem da u nekom trenutku mora da se desi reset, jer je u ljudskoj prirodi da budemo u komunikaciji s drugim ljudima, a ne s ekranom. Nisu informacije sve. Topla ljudska priča mora da bude u prvom planu, tako da će u nekom trenutku civilizacijski da se povuče ručna i vratićemo se onome bez čega ne možemo, a to su tuđi glas, dodir, osmeh, pogled i podrška“.
Služba buđenja primila je ovog meseca oko 9.000 poziva, broj za tačno vreme oko 38.500, a telefonski imenik je pozvalo čak oko 95.000 građana.
© Fotolia / Alexshalamov