Forum beogradskih gimnazija predložio je Ministarstvu prosvete da se od naredne školske godine u srednjim školama ukine zaključivanje ocena na polugodištu. U Forumu smatraju da je to zaključivanje „birokratska forma“ tj. „besmisleno i stresno, jer se ocena na kraju godine svakako daje na osnovu svih dobijenih ocena u dnevniku“.
Forum je pozvao Ministarstvo prosvete da razmotri mogućnost izmene Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, u cilju ukidanja zaključivanja ocena na kraju prvog polugodišta.
Šta kažu u Ministarstvu
Tim povodom oglasilo se resorno ministarstvo, odakle su rekli da kvalitetnim i kontinuiranim formativnim ocenjivanjem tokom godine učenici i roditelji dobijaju informaciju o obrazovnim postignućima i napredovanju, te da bi se izostavljanjem zaključivanja na polugodištu značajno smanjila informativna funkcija ocenjivanja.
Kako su dodali, analiza uspeha i vladanja učenika omogućava školama i nastavnicima donošenje mera za unapređivanje stanja u nastavi kao najvažnijem segmentu rada škole.
Ipak, predsednik Foruma beogradskih gimnazija Aleksandar Markov ne slaže se sa stavom Ministarstva, jer smatra da roditelji svakodnevno mogu da prate napredovanje svog deteta putem „e-dnevnika“, elektronske forme dnevnika dostupne na internetu.
„’E-dnevnik’ će sračunati u tom trenutku koji je prosek ocena tj. koja bi bila zaključna ocena, pa ne mora da se čeka polugodište da roditelj to vidi. Ne postoji mogućnost da dete sakrije ocene od roditelja. Problem ocenjivanja je prisutan, jer je težište u srpskom obrazovnom sistemu na oceni umesto na znanju“, ističe Markov za „Sputnjik“.
Dok iz Ministarstva poručuju da su spremni da razgovaraju o svemu što bi unapredilo obrazovno-vaspitnu praksu i pozivaju Forum da dostavi izveštaj o istraživanju koje je sproveo, da bi mogao da bude deo razmatranja koja prethode eventualnim izmenama Zakona, iz Foruma odgovaraju da žele da se sastanu s predstavnicima Ministarstva:
„Ako zaista imaju volju da menjaju ocenjivanje, a napisali su da je ono jedan od problema kog su i sami svesni, onda bi trebalo da pozovu na razgovore, a ne da se dopisujemo imejlovima. Poenta priče je pokretanje razgovora. To je bio i deo dopisa Ministarstvu, da predlažemo da se otvori šira javna rasprava o ovom i drugim predlozima koji bi mogli da promene način ocenjivanja, odnosno vrednovanja znanja učenika u školi“.
Pojedini nastavnici podržavaju ukidanje zaključivanja ocena na polugodištu.
Nastavnici i roditelji – podeljeni
I pojedini nastavnici podržavaju ukidanje zaključivanja ocena na polugodištu u srednjim školama.
Vladimir Milojević, profesor srpskog jezika i književnosti u jednoj beogradskoj gimnaziji, smatra da bi to bilo olakšavajuća okolnost za učenike i nastavnike, pre svega zato što se ocena zaključena na polugodištu ne računa u konačnu:
„U prilog činjenici da treba ukinuti zaključivanje ocena na polugodištu imamo nekoliko ključnih stavova. Pre svega, nejednak odnos nastavnih dana u prvom i drugom polugodištu. Zatim, nepredviđene okolnosti koje smo imali u proteklim godinama pandemije, kada su u pitanju ‘onlajn’ i kombinovana nastava, kada smo se snalazili i spasavali što se spasiti može. Treba napomenuti da je to i nepotreban pritisak na učenike koji su inače preopterećeni prevelikim brojem nastavnih predmeta“.
Zoran Ninković, otac jedne srednjoškolke, nije za ukidanje zaključivanja ocena na polugodištu:
„Moje dete jeste učenik drugog razreda srednje škole, ima stres, uči mnogo i nervira se oko ocenjivanja, ali i sama zna da je ocenjivanje na polugodištu samo putokaz. Mislim da bi zaključivanje ocena trebalo da ostane, jer decu tek čeka stres kroz život, tako da moraju da se prilagođavaju tome“.
Ocene se i dalje zaključuju na polugodištu u svim školama u Srbiji, a u nekim zemljama regiona se to više ne čini – Hrvatska je pre skoro 10 godina ukinula to zaključivanje da bi „smanjila administraciju koja otežava rad profesorima, kao i stres učenicima“.