Cena jednog brodskog kontejnera snažno je skočila u poslednjih 18 meseci jer je pandemija korona virusa poremetila lance snabdevanja i trgovinske kanale. Troškovi transporta morskim rutama su porasli sedam puta, ako ne i više, navodi se u izveštaju UNCTAD-a, prenosi Si-En-Bi-Si.
„Analiza UNCTAD-a pokazuje da će trenutni porast cena teretnih kontejnera, ako se održi, podići nivo globalnih uvoznih cena za 11 odsto, a nivo potrošačkih cena za 1,5 odsto od sada do 2023. godine“, procenjuje se u dokumentu.
Posmatrano po zemljama, u SAD bi potrošačke cene, kako se navodi, porasle za 1,2 posto, dok bi Kina zabeležila rast od 1,4 procenta. Analiza pokazuje da bi u manjim zemljama, koje su više zavisne od uvoza, potrošačke cene skočile mnogo više, za 7,5 odsto.
Kada je reč o kategorijama proizvoda, najviši rast cena bi zabeležili elektronika, nameštaj i odeća, od najmanje 10 posto na globalnom nivou, saopštio je UNCTAD, napominjući da kontejnerski prevoz te robe učestvuje sa 17 procenata u ukupnom obimu trgovine morskim putem.
Neke kompanije su odlučile da manje proizvode šalju kupcima vazdušnim putem zbog rastućih troškova brodskog transporta, iako je vazdušni prevoz obično skuplji.
U analizi se takođe navodi da će uzlet troškova teretnog brodskog transporta smanjiti privredni rast u velikim ekonomijama.
Procenjuje se da će industrijska proizvodnja, glavni pokretač rasta bruto domaćeg proizvoda, pasti u SAD i evrozoni za više od 1,0 posto, a u Kini za 0,2 procenta, ako cene kontejnerskog prevoza porastu za 10 odsto i lanci snabdevanja ostanu poremećeni, preneo je Tanjug.
Krajem oktobra, više od 600 kontejnerskih brodova bilo je blokirano izvan luka širom sveta, što je dvostruko više od nivoa na početku godine, naveo je švajcarski logistički gigant „Kone Nagel“ za CNBC. Ova kompanija je krajem prošlog meseca predvidela da će zagušenje trajati najmanje do februara.