Prema rečima direktora Instituta dr Predraga Markovića, istoričari su se suočili sa problemom sa kojim se suočava čitava akademska zajednica u svetu — nove generacije manje čitaju štampane tekstove.
Virtuelizacija istorijskog pamćenja pomaže da se sazna istina o devedesetim
„I onda smo, u želji da oživimo istorijsko pamćenje, rešili da napravimo aplikaciju za mobilne telefone i kompjutere, koja će na jedan interaktivni način omogućiti, pogotovo mladim ljudima koji ne bi čitali ’debele‘ knjige, da saznaju nešto o tom tragičnom periodu“, objašnjava Marković.
Pri tome, dodaje naš sagovornik, vođeno je računa da aplikacija ne bude propagandna, već objektivna. Svako ko želi da dođe do saznanja, može pomoću aplikacije da ima uvid i u srpsku, i u hrvatsku nauku.
„To je aplikacija gde se preko jedne interaktivne mape ulazi u neko mesto, na primer Plitvice. Sledi kratak opis događaja, vest na hrvatskoj televiziji, vest na srpskoj televiziji, a potom srpski i hrvatski naučni članak. To nameravamo da uradimo za ceo period devedesetih, ali radi se o vrlo skupom i zahtevnom poduhvatu, tako smo tek započeli sa projektom“, ističe Marković.
Sa periodom devedesetih počelo se zato što je iz tog perioda ostalo dosta sačuvanih audio i video-materijala, ali ako bi bilo moguće, kako Marković kaže, voleli bi da na isti način prikažu celokupnu srpsku istoriju.
Primer Vukovara — aplikacija će pomoći u sagledavanju istine
Aplikacija će sigurno pomoći da se sagledaju važni datumi iz jugoslovenskog građanskog rata, kao što je i današnji datum, dan kada je Jugoslovenska narodna armija posle dugotrajnih borbi i razaranja ušla u Vukovar. O karakteru rata u Hrvatskoj, ali i o karakteru građanskog rata na prostoru cele bivše države postoje značajna neslaganja.
Dok se u Hrvatskoj govori o „jugokomunističkoj agresiji“, u Srbiji vlada mišljenje da se radilo o pokušaju da se zaštiti srpska manjina, koja je sa pravom smatrala da je sa pobedom HDZ-a na izborima potpala pod neoustašku vlast.
Marković smatra da će aplikacija doprineti objektivnijem sagledavanju bliže prošlosti.