NAUKA I TEHNOLOGIJA

Šta će moći Srbi na 5G auto-putu: Vožnja bez vozača, nema spavanja ni sudara — a šta sa starim kolima?

Ako vam se desi da na budućem 5G auto-putu od Pojata do Preljine, prvom te vrste u Srbiji, budete zadremali za volanom, ima ko će i o tome da brine. Mobilna mreža najnovije generacije će da kontroliše čak i pospanost vozača ako u automobilu ima primopredajnik 5G. Pa ako treba i da ga budi.
Sputnik
Ovako je slikovito za Sputnjik objasnila značaj uvođenja 5G mreže na auto-putevima, Irina Reljin, stručnjak za za telekomunikacije i inoformacione tehnologije i profesorka beogradskog Elektrotehničkog fakulteta(ETF) u penziji .
Za izgradnju prvog 5G autoputa u Srbiji koji će na Moravskom koridoru da spoji Pojate i Preljinu, zajam u iznosu od 430 miliona evra je obezbedila Britanska izvozna kreditna agencija (UKEF). Na tom projektu će, od ranije je poznato, raditi tursko-britanski konzorcijum „Behtel-ENKA“ i UKEF je garant zajma koji „Koridorima Srbije“ daje GP „Morgan Čejs" banka na 13 godina, uz kamatnu stopu od 0,5 odsto godišnje.

Bez spavanja za volanom i sudara

Projekat predviđa najnoviju telekomunikacijsku opremu, a upravo izbegavanje sudara i bezbednost saobraćaja je, kako ističe Reljinova, najveći značaj uvođenja 5G mreže na uto-putevima, zahvaljujući kojoj je moguća potpuna kontrola onoga što se dešava na drumu i u automobilu.
„Pet G omogućava da obavljate kompletnu kontrolu saobraćaja na tim putevima, a to znači da možete da imate ne samo video nadzor, već da se mogu kontrolisati i automatska vozila, ona bez vozača“, napominje naša sagovornica.
Uvođenje 5G, naravno, ne znači da na Moravskom kordoru, kada bude završen, neće moći da se vide automobili starije generacije u kojima nema primopredajnika 5G. Ti vremešni su u Srbiji i najbrojniji i njima preostaje da koriste prednosti bezbednije vožnje auto-putem, ali i zahvaljujući informacijama o stanju na drumu koje mogu da obezbede posredstvom 4G mreže, odnsno mobilne telefonije.

5G će menjati čoveka za volanom

Onima sa najnovijim modelima automobila koji imaju ugrađen primopredajnik 5G, nova mreža, koja će biti prisutna celom dužinom budućeg Moravskog koridora od Pojata do Preljine, zbog minimalnog kašnjenja u prenosu informacija, praktično će omogućiti menjanje čoveka za volanom.
Zahvaljujući brzini prenosa informacija 5G mreža može da zameni čovekove reakcije i da kontroliše automatska vozila bez vozača
Za razliku od 4G mreže, mreža najnovije pete generacije je, kako kaže Reljinova, mnogo bolja jer omogućava ogroman kapacitet informacija koje se prenose.
„Znači da veliki broj korisnika može da pristupi toj mreži i koristi informacije, a ono što je za nas najznačajnije to su mala kašnjenja u prenosu informacija. Ta kašnjenja su na nivou percepcije čoveka. Zato se smatra da 5G može da zameni čovekove reakcije. Ako koristite automobil bez vozača onda se pretpostavlja da u tom slučaju sve mora da funkcioniše onako kako bi vozač reagovao. Brzinom kojom bi prosečan ljudski organizam reagovao tako reaguje i softver koji koristi 5G mrežu“, objašnjava profesorka ETF.

Mnogo informacija i hitra reakcija

To znači da ako se nešto dešava na drumu što zahteva hitnu intervenciju, do nje će doći onom brzinom kojom bi reagovao i čovek. Poenta je, međutim, u tome da se zahvaljujući velikoj količini informacija o tome šta se dešava na drumu, na svakom njegovom kilometru, upravo preduprede neželjeni događaji, pogotovo sudari sa fatalnim ishodom.
Ona napominje da 5G ima svoj odvojeni opseg radiofrekvencija koji će kontrolisati isključivo saobraćaj. On radi na pet gigaherca, što su relativno visoke frekvencije i dodeljen je upravo kontroli soabraćaja, bez mogućnost mešanja sa ostalim sobraćajem na mreži.
Reljinova je ukazala na to da i 4G sistemi imaju realtivno mala kašnjenja u prenosu informacija na osnovu kojih se na putu reaguje, ali da se pokazalo da su ta kašnjenja mnogo veća nego kod 5G mreže i da komplikovane i opasne slučajeve u saobraćaju, na primer u raskrsnicama, ona ne može da „pokrije“.
Eksperimente su, kako napominje, u Evropi radile grupe država, Fransuska, Nemačka i Holandija i veliki proizviođači opreme za mobilne sisteme, Nokija i Eriksona. Na osnovu eksperimenata, prvo rađenih u Skandinaviji, videlo se da 4G neće moći da reši sve situacije.
Već postoji i eksperimentalna 6G mreža i očekuje se da ona u svetu bude primenjena za desetak godina

Velikom brzinom do promena

Na konstatciju da Srbija još nema u upotrebi 5G mrežu i da je krajem marta 2020. godine u Naučno-tehnološkom parku Beograd tek u probni rad puštena prva 5G bazna stanica u Srbiji, ona kaže da je uverena da bismo i mi mogli relativno brzo da dostignemo taj standard.
Kaže da je ovog leta bila u Americi i da je 5G gotovo svuda zastupljena i da je do toga došlo za kratko vreme.
„Kada je to počelo u Americi pre dve godine bila sam tamo i od tada je to toliko brzo razvijano da je to neverovatno. Vi non stop imate reklame na auto-putu i objašnjenja šta sve može da se koristi. To je dobro i za fabrike. Vi na tom auto-putu možete da imate proizvodne hale, skladišta koja će zahvaljujući 5G biti autiomatizovana i kontrolisana, za šta vam treba manje ljudi“, ističe naša sagovornica.
Mreža najnovije generacije je na putevima prisutna i u razvijenim zemljama Zapadne Evrope, a u našem okruženju, koliko joj je poznato, u tome je najviše odmakla Mađarska koja je najviše radila na automatskim vozilima bez vozača i imaju testna vozila i testne trake za to.

Sada je to toliko prisutno u svetu da više gotovo da ne možete da kažete ko to nije uveo. Svi to rade, to je nešto što je neophodno i ono što ja znam jeste da sada postoji eksperimentalna 6G mreža i da se u našim inženjerskim krugovima itekako govori o tome kada će biti uvođena 6G mreža. Očekuje se da to bude negde 2030. godine uvedeno u svetu“, istakla je Reljinova.

Sve to, kako napominje, ne znači da oni koji u automobilu nemaju primopredajnik 5G neće moći na 5G auto-put. Oni će moći da koristite samo one blagodeti koje su svima dostupne zahvaljujući mobilnoj mreži prethodnih generacija koje takođe pružaju informacije o dešavanjima na putu.
Komentar