Umetnik će večeras u Kolarčevoj zadužbini nastupiti zajedno sa svojom suprugom, Sarom Mekelrevi, koja svira violinu i violu, a na programu će biti dela Mocarta, Pendereckog, Debisija, Vjenjavskog i Prokofjeva.
Prijatelj Srbije u ratu i miru
Julijan Rahlin je beogradskoj publici poznat još od ratnih, devedesetih godina, kada je bio jedan od retkih svetskih umetnika koji nas je posećivao.
„U to vreme zaista nije bilo lako dolaziti u Beograd, jer nije bilo letova. Sećam se da sam iz Beča putovao specijalnim vozom celu noć i da su me čuvala dva čoveka s automatskim puškama“, priseća se Julijan Rahlin.
Sećanje na Ivana Tasovca i istorijski koncert u Dubrovniku
Umetnika je posebno pogodila vest o iznenadnoj smrti Ivana Tasovca, direktora Beogradske filharmonije, s kojom je, takođe, rado i često sarađivao.
„Ivan Tasovac je bio izuzetan čovek. Kada sam osnovao muzički festival u Dubrovniku, posebno mi je bio važan koncert s Beogradskom filharmonijom, pod vođstvom dirigenta Zubina Mehte (2011). Pre rata Filharmonija je redovno nastupala u Dubrovniku, a potom je nije bilo 17 godina. Zbog toga je ovaj koncert, na koji sam pozvao predsednike Srbije i Hrvatske, bio istorijski događaj. A održan je i zahvaljujući naporima Ivana Tasovca“, naglašava Julijan Rahlin, dodajući da je i s beogradskim orkestrom i s njegovim direktorom imao veoma srdačne i tople odnose.
Muzičko putovanje – Od Mocarta do Pendereckog
Publiku na Kolarcu večeras očekuje, kako kaže Julijan Rahlin, zanimljivo putovanje kroz neke od najvažnijih muzičkih epoha, od bečke klasike, preko kompozicija koje su obeležile 20. vek, sve do savremenih stvaralaca.
Violinistkinja Sara Mekelrevi
© Julia Wesley
„Posebno želim da izdvojim kompoziciju Kšištofa Pendereckog, velikog kompozitora koji nas je, nažalost, napustio prošle godine. Bio mi je vrlo blizak prijatelj godinama i zamolio sam ga da jednu svoju kompoziciju preradi za violinu i violu. On je to delo posvetio rimskom papi Jovanu Pavlu Drugom, kompozicija je bila napisana za orkestar, a zatim je Penderecki napisao specijalnu verziju za violinu i violu i posvetio mi to delo. To je za mene velika čast i moja žena i ja se veoma radujemo što ćemo izvesti to delo“, kaže Rahlin.
Umetnik dodaje da su tu i sonata Prokofjeva koja je napisana za dve violine, kao i popularni Mocartov duet za violinu i violu.
„Moja majka Sofi Rahlin takođe učestvuje na koncertu, s njom ćemo zajedno izvesti Debisijevu sonatu, poslednje delo tog kompozitora. Tu je, naravno, i 'Kapričo' Vjenjavskog, tako da imamo poljsku, rusku, bečku muziku“, kaže Julijan Rahlin.
Proslavljeni umetnik, koji pored violine svira i violu, a nastupa i kao dirigent, kaže da, iako pripadaju istoj porodici instrumenata, violina i viola izražavaju potpuno drugačija osećanja.
„Viola ima vrlo osoben tonalitet, potpuno drugačiji od onog koji daje violina. Ona je, zapravo, nešto između violine i violončela. I viola zahteva apsolutno majstorstvo. Na njoj se ne može svirati kao na violini, potpuno je drugačija tehnika sviranja, drugaliji su i izraz i boje. Ipak, viola odlično funkcioniše u duetu s violinom, kao i unutar simfonijskog orkestra. A violina je kraljica instrumenata, na samom je vrhu, vrlo je zvučna, poput koloraturnog soprana, dok je viola toplija“, objašnjava Rahlin.
Muzičar čije su emocije osvojile svet
Kao violinista, Rahlin je koncertni podijum delio sa skoro svim većim orkestrima i dirigentima. Njegovi nastupi oduševili su publiku širom sveta, a njegove energične i emotivne interpretacije postavile su ga na čelo klasične muzike.
Julijan Rahlin
© Julia Wesley
Kao dirigent je nastupao sa Čikaškim simfonijskim orkestrom, Izraelskom filharmonijom, Berlinskim koncertnim orkestrom, Ruskim nacionalnim orkestrom, Moskovskom filharmonijom, Kineskom filharmonijom, Helsinškom filharmonijom, Kraljevskom filharmonijom iz Liverpula, simfonijskim orkestrima iz Beča, Birmingema i mnogim drugim ansamblima.
Rahlinovi projekti sa savremenim kompozitorima okupili su umetnike iz raznih disciplina i žanrova. Pored Kšištofa Pendereckog, blisko je sarađivao s Gijom Kančelijem, Vangelisom i Lerom Auerbah, čija je dela premijerno izvodio. Takođe je sarađivao i s glumcima Džonom Malkovičem, Žerarom Depardjeom i Rodžerom Murom.
Dobitnik je brojnih nagrada kojima se priznaje njegov rad na polju klasične muzike, a postao je i ambasador dobre volje UNICEF-a za Dečji fond Ujedinjenih nacija.
Godine 2013. nastupio je zajedno sa Zubinom Mehtom i Bavarskim državnim orkestrom na istorijskom koncertu „Mir za Kašmir“ u Srinagaru u Kašmiru, što je bilo prvo izvođenje jednog zapadnog orkestra u tom regionu.