Na marginama međunarodnog foruma „Armija-2021“ Potapov je govorio o aktuelnim novitetima ruske oklopne tehnike, izgledima za njihovu primenu, tržišnoj konkurenciji, kao i mogućnosti isporuke i servisiranja tenkova na Bliskom istoku.
Smatrate li da danas na svetskom tržištu postoje pravi konkurenti ruskim oklopnim vozilima?
– Želim da napomenem da još od sovjetskog doba nikada nismo prestajali da radimo na modernizaciji tenkova. Ali, u isto vreme smo uvek tražili nova rešenja za proizvodnju primeraka tehnike, i tehnološke i konstruktorske.
Podsetiću i da Rusija nije bila prva zemlja u kojoj su počeli da se proizvode tenkove. Istovremeno, već do početka Drugog svetskog rata, odnosno Velikog otadžbinskog rata, domaća proizvodnja oklopnih vozila bila je jedna od najboljih u svetu i po mnogo čemu ispred stranih modela. Ali tada je pružen neverovatan podsticaj razvoju. Od 1940. godina do danas, „Uralvagonzavod“ je proizveo otprilike 50 odsto tenkova ikada proizvedenih u svetu. Njihov kvalitet je više puta potvrđen tokom borbi.
Kako bi bilo jasnije, želim da napomenem da samo mali broj zemalja u svetu proizvodi tenkove sa motorima sa gasnom turbinom, a mi uglavnom pravimo njih.
Tokom čitavog perioda našeg rada napravljena su dva najbolja modela tenkova. To su T-72 i T-80. Njihove modernizovane verzije sada su predstavljene na izložbi i imaju ozbiljan izvozni potencijal. Pritom smo prošli put modernizacije koji je u velikoj meri sličan našim partnerima – SAD, Engleskoj, Francuskoj, Izraelu. Ali planiramo da nastavimo da modernizujemo te proizvode koji su u suštini jedinstveni.
Što se tiče tenka T-90 MS, koji je predstavljen pre neki dan, to više nije modernizacija. Reč je o potpuno novom tenku sa novim mogućnostima i tehničkim rešenjima, koji će zasigurno naći svoje mesto na tržištu. Uveren sam u njegov moćni izvozni potencijal. Tome doprinose cena, kvalitet i proizvodne mogućnosti. Mogu da kažem da je po mišljenju mnogih on bolji od stranih modela.
Istovremeno, naš tenk nove generacije, „Armata“, značajno se razlikuje od svih svetskih modela koji su proizvedeni ili se modernizuju u drugim zemljama. Taj tenk će takođe postati osnova: platforma ima velike mogućnosti za razvoj.
Štaviše, malo ću otkriti tajnu da smo već počeli da modernizujemo „Armatu“ uvođenjem veštačke inteligencije, kao i nekih drugih noviteta.
Bilo bi neiskreno kad bih rekao da ne pratimo svetski razvoj i trendove u našoj industriji. Naravno, pažljivo pratimo, uzimamo u obzir i proučavamo razvoj i vektore modernizacije naših stranih kolega.
Pritom smatram da do danas u svetu ne postoje takvi primerci naoružanja sa kojima bismo mogli ravnopravno da se takmičimo. Najvažnije je što je naša tehnika u potpunosti napravljena u Rusiji od ruskih materijala, i ne zavisimo od uvoza.
Već ste mnogo toga rekli i o prošlosti i budućnosti oklopnih vozila. Koja je, prema Vašem mišljenju, najperspektivnija tehnika u toj oblasti?
Sad mi je pala na um fraza naših inženjera koji kažu da je perspektivno oružje ono kojim se dobro ratuje. Ponavljam, mi smo i u sovjetskom i u postovjetskom periodu isporučili veliki broj oklopnih vozila. I prvo što nudimo je modernizacija. Drugi pravac je direktna isporuka tehnike koja se danas pravi, između ostalog, i u interesu Ministarstva odbrane Rusije. Treći pravac, koji je za nas danas ključan, jesu pitanja punog životnog ciklusa. Zato nakon prodaje naoružanja predlažemo potpunu uslugu servisiranja na teritorijama država koje koriste našu tehniku. Sledeći pravac je zajednička proizvodnja u interesu kupaca. Naravno, mnogo toga zavisi od poslednjeg – kakvim budžetom raspolažu, ali mi i predlažemo takav pravac razvoja saradnje.
Štaviše, siguran sam da bi mi takođe trebalo da rešavamo pitanja modernizacije tehnike koju je naša zemlja isporučila u inostranstvo. To je naš imidž, naš nivo pouzdanosti. Apsolutno nam ne treba da se neka treća zemlja kasnije bavi modernizacijom naših tenkova. Smatram da bi trebalo da taj stav bude jasno iznet i ključan za saradnju.
Kakve su mogućnosti za modernizaciju višecevnog raketnog lansera TOS1A? On je uspešno testiran u pustinjskim uslovima. Da li je moguće izaći s njim na visoko konkurentno tržište?
Već smo imali prezentaciju, između ostalog i lansera „Tosočka“ – jednostavnije verzije. Naravno, postoji veliki potencijal za njegovu modernizaciju i tu se razmatraju različiti scenariji. Ali što se tiče TOS1A danas, dokazao je svoju pouzdanost u različitim uslovima, uključujući i pustinju. Može se sa sigurnošću reći da je ponekad potrebno prodavati takve primerke i bez modernizacije.