Njegov projekat „Korona — Kruna“ u kojem je predstavio arhaične narodne nošnje, jedinstven je spoj umetnosti i etnologije u savremenu, modnu fotografiju, čiju je inspiraciju, kako umetnik kaže, pronašao baš u slovenskoj kulturi.
Arhaične nošnje poreklom iz Rusije
„Moje su fotografije alegorija, a sam naziv ’Korona‘ potiče od latinske reči koja u prevodu znači ’kruna‘. Krune su utkane u slovačku nošnju Vojvodine i one potiču upravo iz Rusije“, kaže za Sputnjik umetnik Pavel Surovi, koji je ujedno i direktor Kulturnog centra Kisač.
Pozadinu ovih modernih fotografija čine ćilimi stari preko jednog veka, a na njima su oslikani krugovi koji dodaju svetost ili krunu modelima. Laureat nagrade objašnjava da krune, odnosno oglavlja na ćilimima i starim nošnjama u Vojvodini, asociraju na rusalke, šumske vile iz slovenske mitologije koje su mamile momke.
„Ta su oglavlja iz Rusije seobom Slovena dolazila na ove prostore. U početku su bila mala, da bi razvojem mode poprimila veličinu francuskih perika“, objašnjava umetnik.
Rajska Eva, fotografija iz ciklusa „Korona“
© Foto : Pavel Surovi
Od Katarine Velike do Trnove Ružice
Kao strastveni kolekcionar i ljubitelj narodne nošnje, Surovi je etnografskim istraživanjem u svojim radovima pokušao da predstavi podudarnost arhaičnih slovačkih nošnji sa kraljevskom evropskom odorom.
„Kada gledaju fotografiju, ljudi prvo vide nošnju. Na drugom nivou, modeli postaju kraljice, princeze, grofice, a na trećem nivou, one se pretvaraju u istorijske ličnosti. Tako sam predstavio Evu, Mariju Magdalenu, Katarinu Veliku, persijsku boginju sunca Nefertiti, a sve su njihove priče ispričane uz pomoć nošnji i rekvizita“, ističe Surovi i dodaje da njegove etnoumetničke fotografije kriju i religijsko značenje, s obzirom na to da svaka junakinja nosi simbole hrišćanstva, poput krsta, brojanice ili „Biblije“.
Marija Magdalena
© Foto : Pavel Surovi
Lepota će spasiti svet od korone
O laureatu Međunarodnog festivala Etnomoda — „International Baltic Ethnic Fashion Festival“ (IBEFF) odlučivao je žiri od čak 25 članova, sastavljen od uglednih doktora i profesora primenjenih umetnosti univerziteta, modnih dizajnera i ljudi iz šoubiznisa celog sveta, koji je konstatovao da su fotografije Pavela Surovog kvalitetom u rangu svetskog modnog časopisa „Vogue“, dok je igra svetla i senki na nivou jednog Karavađa.
Kraljica Korona
© Foto : Pavel Surovi
Fotograf Surovi je dobio 141,5 od maksimalnih 150 bodova, što predstavlja i najbolji rezultat na celom festivalu.
„Poruka je izvučena iz dela Dostojevskog — lepota će spasiti svet. Moja ’Korona‘ je lepotica i njena će lepota pobediti zlu koronu, virus koji je ceo svet vratio unazad. To je moj umetnički i duhovni odgovor na ovu pandemiju“, naglašava pobednik IBEFF festivala.
On za Sputnjik otkriva planove za sledeći projekat.
„Pripremam se za izložbu koja će biti predstavljena u okviru projekta ’Evropska prestonica kulture — Novi Sad 2022‘, a koja će podrazumevati fotografije inspirisane svim nošnjama na teritoriji Vojvodine, od tradicionalnih srpskih, mađarskih, slovačkih do bunjevačkih.“
Pavel Surovi dobitnik je nagrade „Slovak Multimedia PRIX“ 2003, „Zlatni fond“ 2004. za najbolji „eshop“ i videoteku, pobednik „HiiiBrand“ 2010. u Kini i dobitnik evropskog oskara „Design Angel“ na Ad Print festivalu 2012.
© Foto : YURAI.SK
Fantazmagorične fotografije Pavela Surovog biće odštampane na torbama sa nagradama za učesnike Međunarodnog festivala Etnomoda, čime je na još jedan način nagrađen i prezentovan profesionalni umetnički rad srpskog fotografa.