U Ministarstvu ukazuju na posebnu ulogu Turske koja može da kontroliše prolazak ratnih brodova kroz zalive.
„Nastavićemo s pažnjom da pratimo situaciju u vezi s tim kako se u praksi primenjuju odredbe Konvencije, uključujući ograničenja ukupne maksimalne tonaže prilikom tranzita, kao i tonaže ratnih brodova država koje nisu deo crnomorskog regiona i vreme njihovog boravka u akvatoriji Crnog mora“, naveli su u Ministarstvu povodom godišnjice potpisivanja Konvencije.
Moskva i Ankara imaju redovan dijalog a poslednji put o ovoj temi su u Antaliji 30. juna razgovarali ministri spoljnih poslova Sergej Lavrov i Mevlut Čavušoglu, dodaje se u saopštenju.
Podsetimo, krajem juna turski predsednik Redžep Tajip Erdogan je označio početak izgradnje kanala „Istanbul“, koji će prolaziti paralelno sa Bosforskim moreuzom. Kanal će povezati Crno i Mramorno more.
Iako je reč o jednom od najkrupnijih projekata u istoriji Turske on izaziva sporove kako zbog pitanja ekonomske svrsishodnosti, tako i zbog mogućih problema u vezi sa Konvencijom iz Montrea o statusu moreuza Bosfor i Dardaneli.
Konvencija iz Montrea, usvojena 1936. godine, omogućava slobodu prolaska kroz moreuze za trgovačke brodove svih zemalja, kako u mirno tako i u ratno vreme. Međutim, režim prolaska ratnih brodova drugačiji je za crnomorske i necrnomorske države.
Za ratne brodove necrnomorskih sila uvedena su značajna ograničenja u pogledu klase i dužine boravka.