Prilikom kontrole putnika koji su pre nekoliko dana u Beograd doleteli iz Beča, jedan 39-godišnji Beograđanin se izlazu sa aerodroma uputio preko zelenog kontrolnog prolaza, namenjenog putnicima koji nemaju ništa za carinjenje.
Nakon što je njegov prtljag detaljno pregledan, ispostavilo se da se među garderobom i ličnim stvarima nalazi i uramljena slika „Stražar“, dimenzija 70x56 cm, čuvenog Paje Jovanovića.
Carinici su uz sliku pronašli i originalni račun, koji sa svim taksama iznosi 137.500 evra, kao i overen obrazac za povraćaj PDV-a. Osim što se našao u prekršaju zbog neprijavljene vredne robe, ispostavilo se da putnik kod sebe ima i 15.500 evra, koje takođe nije prijavio.
"Stražar" Paje Jovanovića - Zaplenjena slika vredna je 110 000 evra
© Foto : Sputnjiku ustupila Uprava carina
"Biće dosta posla za Tužilaštvo u ovom slučaju, pored toga što je slika uneta bez prijave carini, domaći državljanin ne sme da ima račun u banci u inostranstvu. Postavlja se pitanje, ako ju je kupio kešom, kako je izneo novac iz zemlje", kaže komentarišući zaplenu zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.
On za Sputnjik otkriva da je Grad imao informaciju da se "Stražar" nudi na tržištu umetnina, zahvaljujući Muzeju grada koji prati aukcije svuda u svetu, kako bi reagovao i nacionalno blago vratio kući.
"Nismo smeli da se javno govorimo o tome da je Grad Beograd zainteresovan da kupi ovu sliku, tako bi smo joj podigli cenu. Zato sam zamolio jednu zapadnu kompaniju koja posluje u Beogradu da kupi sliku i pokloni je Muzeju grada Beograda. Oni su bili spremni da plate do 50 hiljada evra, bili su na licitaciji, ali slika je prodata za više nego duplo višu cenu, za 110 hiljada evra", priča nam Vesić.
Goran Vesić nakon aukcije umetničkih dela "Jugoeksporta" koje je otkupio Muzej grada Beograda
© Sputnik / Lola Đorđević
On dodaje da mu je bilo žao što Grad sliku nije uspeo da vrati u Beograd, da ga je vest da je naša carina otkrila sliku kod kupca koji je hteo da je unese u zemlju bez prijave veoma obradovala.
Vesić kaže da je veoma intrigantan detalj priče o "Stražaru" činjenica da čovek koji je uneo sliku u Srbiju nije hteo da prijavi da je unosi.
"To znači da bi razlog mogao biti da je želeo da ona nikada više ne napusti Srbiju. Kako god, to je sada manje bitno, važno je da je slika u zemlji i da će u lepoti našeg nacionalnog blaga moći da uživaju svi koji posete Muzej grada Beograda. Što bi naš narod rekao, nije kome je rečeno, nego kome je suđeno.", kaže Vesić.
On na kraju razgovora za Sputnjik dodaje da treba da budemo strpljivi, jer će proces trajati, a tek kada Tužilaštvo i sud završe svoj deo posla, država može da sliku prosledi Muzeju grada Beograda.
Pavle Paja Jovanović, zajedno sa Urošem Predićem, najznačajniji je predstavnik realizma u slikarstvu u Srbiji. Njegova najpoznatija dela su „Seoba Srba“, „Borba petlova“, „Čas mačevanja“ i „Krunisanje cara Dušana“.