Godišnje se u Srbiji proda više od 120.000 polovnih automobila, a da bi kupili vozilo građani moraju bar na četiri šaltera. Da prikupe sva dokumenta za prenos vlasništva i registraciju potrebno je oko 10 sati, a ako prodavac i kupac nisu iz istog mesta potrebna je i zamena tablica. Sve u svemu 15 dana čekanja.
Đurđija Petrović iz NALED-a rekla je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, da je prvi korak u prenosu vlasništva automobila da se prodavac i kupac dogovore, potpišu ugovor, overe potpise ugovora kod notara i plate taksu od 1.440 dinara.
Dodaje da je nakon toga potrebno da se ode u Poresku upravu gde se podnosi zahtev za obračun poreza na prenos apsolutnih prava.
„Tu se čeka 15 do 30 dana da se odredi tržišna vrednost automobila. Sa potvrdom da je porez uplaćen, i overenim ugovorom od notara, potvrdom da su plaćene takse za izdavanje saobraćajne dozvole, registarske tablice ide se u MUP gde se podnosi zahtev za izdavanje nove saobraćajne dozvole. Kada je saobraćajna dozvola gotova opet se dolazi u MUP da se preuzme i ako je potrebno registarske tablice. Cela ova procedura traje oko 30 dana“, objašnjava Petrovićeva.
Kako bi se građani oslobodili suvišne birokratije i šetnje od šaltera do šaltera NALED predlaže da se uvede jednošalterski sistem i da bude u srevisu za tehnički pregled.
Kupac i prodavac zajedno idu u servis
„Tako bi kupac i prodavac zajedno došli u servis. Mi predlažemo da postoji forma ugovora, koja bi se nalazila na sajtu MUP-a ili E-uprave, i oni bi mogli da je preuzmu, popune, potpišu. U servisu bi se i podnosio zahtev za izdavanje registarskih tablica i saobraćajne dozvole i direktno se upućuje MUP-u. Na licu mesta bi se obračunavao porez i plaćale takse“, ističe Đurđija Petrović.
Prema njenim rečima, nakon odlaska u servis kupac bi dobijao potvrdu da je podneo zahtev, potvrdu da je platio sve takse i poreze i nakon toga bi odlazio u MUP da preuzme saobraćajnu dozvolu ili bi ona mogla da bude poslata poštom.
Petrovićeva naglašava da je ovo princip koji postoji da se uspostavi jednošalterski sistem.
„Tendencija u Evropi je da se administrativne procedure pojednostavljuju. Ovakav sistem postoji u Sloveniji i Hrvatskoj“, naglašava Petrovićeva.
Do sada – za promenu tablica četiri dokumenta i tri takse
Sada su za promenu tablice potrebna četiri dokumenta i tri takse. NALED predlaže da broj dokumenata smanji na dva.
Saobraćajna dozvola, odnosno neki dokaz o vlasništvu automobila starog vlasnika i kupoprodajni ugovor koji bi i dalje ostao.
„Smanjile bi se potvrde o plaćenim taksama, potvrde koje dolaze iz Poreske uprave. Potrebno je digitalizovati ceo sistem i uvezati servis za tehnički pregled sa informacionim sistemom MUP-a“, poručila je ona i dodala da se intenzivno radi sa nadležnim institucijama da taj predlog zaživi.
Prema njenim rečima, podaci iz 2020. godine pokazuju da se kupuje jako mali broj novih vozila, do 10 posto. Najveći broj vozila su polovna vozila iz Srbije ili vozila iz uvoza.
Naled je sproveo još jedno istraživanje u kome se kaže da je svaki drugi automobil u Srbiji ozbiljan zagađivač.
Podaci pokazuju da svaki drugi automobil u Srbiji „euro 3“ ili je nižeg standarda. To znači da je svaki drugi automobil stariji od 17 godina.
„Euro 3“ ili 4 označava emisione standarde, odnosno koje količine zagađujućih materija odlaze u vazduh. Preporuka NALED-a je da se zabrani uvoz „euro 3“ vozila, prenosi RTS.
Pročitajte još: