Krivotvorine i piratski proizvodi štete malim i srednjim preduzećima koja su temelj evropske privrede i predstavljaju opasnost za potrošača.
Evropska kancelarija za intelektualnu svojinu (EUIPO) pokrenula je kampanju kako bi podigla svest o lažnim proizvodima koji se prodaju putem interneta.
Istraživanje EUIPO-a pokazalo je da je gotovo svaki deseti Evropljanin bio najmanje jednom žrtva kupovine krivotvorenog proizvoda, prenosi Jutarnji list.
Najviše prevarenih potrošača nalazi se u istočnoj Evropi – 19 odsto Bugara, 16 odsto Rumuna i 15 odsto Mađara izjavilo je da su na prevaru kupili „lažnjak“. Isto je izjavilo sedam odsto Hrvata, tri odsto Danaca i dva odsto Šveđana.
Podaci Evrostata pokazuju da je od 89 odsto građana Unije koji koriste internet, njih 72 odsto u 2020. godini najmanje jednom kupilo nešto putem interneta, a čak trećina je izjavila da nisu bili sigurni da li je proizvod koji kupuju originalan.
Osim što predstavljaju zdravstvene i sigurnosne rizike za potrošače, krivotvorine često uzrokuju finansijske gubitke za mala i srednja preduzeća.
Svako četvrto Ministarstvo spoljnih poslova u Evropi tvrdi da je pretrpelo štetu zbog povrede prava intelektualne svojine, a u Hrvatskoj je isto izjavilo 21,7 odsto.
Preduzeća koja poseduju prava intelektualne svojine kao što su žigovi i patenti prijavila su gubitak prometa (33 odsto), štetu za njihov ugled (27 odsto) i gubitak konkurentnosti (15 odsto) zbog povrede njihovih prava.
„Pandemija je stavila problem kršenja intelektualne svojine pod lupu s porastom broja krivotvorenih lekova i medicinskih proizvoda koji dodatno ugrožavaju zdravlje i sigurnost građana“, rekao je izvršni direktor EUIPO-a Kristijan Aršambo, „Ovo je dugotrajno pitanje, često povezano s drugim vrstama ilegalnih aktivnosti, koje zahteva hitnu snažnu, koordinisanu akciju i nedavno je ponovno uspostavljeno kao jedan od 10 glavnih prioriteta EU u borbi protiv organizovanog kriminala.“
U svrhu podizanja svesti o vrednosti intelektualne svojine te podrške MSP-ovima da iskoriste konkurentnost na tržištu, EUIPO je pokrenuo program „Ideas powered for business“ koji obuhvata fond u vrednosti od 20 miliona evra. Tom inicijativom subvencionišu se usluge ocenjivanja intelektualne svojine i troškovi prijava žigova i dizajna u iznosu od 50 odsto na nacionalnom i regionalnom nivou ili na nivou EU, prenosi B92.
Takođe, EUIPO je uz podršku Stručne grupe za tehnologiju za borbu protiv krivotvorenja i Stručne grupe za uticaj tehnologije izradio vodič za preduzeća i trgovce koji žele da saznaju koje su tehnologije za borbu protiv krivotvorina najprikladnije za njihovo poslovanje.
Evropski parlament je ovog meseca raspravljao o akcionom planu za intelektualnu svojinu za podršku i oporavak EU.
Zastupnici Parlamenta istakli su da prioriteti Evropske unije treba da budu zaštita intelektualnih svojina i podsticanje razvoja malih i srednjih preduzeća.