Sistem digitalnih kovid putnih potvrda Evropske unije bi trebalo da stupi na snagu u četvrtak, ali su grupa ACI koja predstavlja aerodrome i predstavnici avio-kompanija A4E, IATA i ERA upozorili u pismu nacionalnim liderima EU na „zabrinjavajuću šarolikost pristupa“ širom kontinenta.
„Kako se putnički saobraćaj bude povećavao predstojećih nedelja, rizik od haosa na evropskim aerodromima je realan“, navele su grupe u zajedničkom pismu koje je poslato juče, a u koje je Rojters imao uvid.
Digitalni sertifikati imaju za cilj da preko Kju-Ar kodova pokažu da li je putnik u potpunosti vakcinisan, da li ima imunitet stečen oporavkom od kovida 19 ili ima negativan PCR test.
Dizajnirani su za putovanje kroz EU od 1. jula, ali su potrebne dodatne provere i adekvatna oprema za očitavanje kodova.
U pismu se navodi da je jedini način za izbegavanje dugih redova i odlaganja tokom vrhunca ljetnje sezone implementacija sistema koji bi omogućio da se sertifikat o vakcinaciji i putnički formular procesuiraju na daljinu pre nego što putnik stigne na aerodrom.
Kontrole treba da se obavljaju samo u zemlji polaska, a ne dolaska i nacionalne vlade treba da se bave zdravstvenim podacima i obezbede opremu za proveru Kju-Ar kodova, navodi se u pismu.
„Visoki stepen razlika u implementaciji digitalnog kovid sertifikata... kao i kontinuirano dupliranje provere dokumenata u nekoliko država je alarmantno“, navodi se.
Generalni direktor ACI za Evropu Olivije Jankovec, jedan od potpisnika pisma, kazao je da su njegove kolege iz aerodromskih uprava „veoma zabrinute“.
„Izaći na kraj sa ovolikim povećanjem će samo po sebi biti izazov bez presedana“, kazao je on. Količina potvrda koja se na aerodromima i dalje radi ručno njega čini „veoma, veoma nervoznim“.
Vreme za prolazak kroz aerodrome tokom putovanja se udvostručila na tri sata sa sat i po koliko je iznosila pre pandemije, kazao je potpredsednik IATA za Evropu Rafael Švarcman, još jedan potpisnik pisma.
Ukoliko ne bude promena a kapacitet se vrati na nivo od pre kovida, to bi se u teoriji moglo povećati na neprihvatljivih pet ili čak osam sati, kazao je on.
Uoči današnjeg sastanka predstavnika evropskih država o digitalnim sertifikatima, Evropska komisija je objavila smernice za države članice u kojima se pozabavila nekim od bojazni, naglašavajući da različite države planiraju deset raznih kombinacija provere.
To rizikuje da dovede do „nepotrebnog dupliranja mera i da kao posledicu izazove redove i gužve na aerodromima“, navela je EK.
Situacija, koja je delom izazvana „nacionalnim politikama“, rizikuje da podrije poverenje putnika, kazao je za Rojters upravni direktor A4E.
Pročitajte i: