Katalog u kome su predstavljena dostignuća ruske vazduhoplovne industrije u sferi proizvodnje helikoptera objavljen je povodom nedavno održane Međunarodne izložbe „HeliRusia-2021“ u Moskvi.
„To je bio poziv na izložbu helikopterske industrije Rusije i oni su me pozvali da napišem uvodnu reč. Za našu zemlju, za Srbiju je vrlo važna saradnja sa helikopterskom industrijom Rusije budući da je većina helikoptera u naoružanju Srbije sovjetskog ili ruskog porekla - proizvodnje. Nekadašnja Jugoslavija je imala sovjetske helikoptere Mi-8 od kojih nekoliko komada i sada koristi Ratno vazduhoplovstvo Srbije“, rekao je Lazanski za Sputnjik.
Ambasador je podsetio da je Jugoslavija svojevremeno imala oko 80 helikoptera Mi-8, a takođe i mornaričke helikoptere Mi-14, Ka-25 i Ka-27.
„Kada smo kupovali od Sovjetskog Saveza protivpodmornički helikopter Mi-14, on nas je koštao više od aviona Mig-29 budući da je imao vrlo sofisticiranu i skupu elektroniku. Protivpodmornički helikopter Mi-14 bio je u to vreme najmodernija i najskuplja letelica RV PVO Jugoslavije. U tom helikopteru, osim posade, sedelo je i nekoliko inženjera - elektroničara za konzolama sa raznim uređajima. Helikopter Mi-14 imao je radar velikog dometa i uređaj MAD koji je detektovao lokalne magnetne promene u moru čime su otkrivane podmornice. Bio je to naš pravi mali „avaks“ na Jadranu. Zajedno sa helikopterima Ka-25 i Ka-27 mogli smo da otkrijemo bilo čiju podmornicu u vodama Jadrana - i otkrivali smo, od italijanskih klase „sauro“ do starih albanskih klase „romeo“. Raspadom SFRJ ti helikopteri su iz baze ‘Divulje’ kraj Splita prešli na aerodrom u Podgorici, neki su u agresiji NATO 1999. godine uništeni, a nekoliko njih je sada u Muzeju vazduhoplovstva u Surčinu“, kaže Lazanski.
Uvodnik Miroslava Lazanskog u službenom katalogu ruske helikopterske industrije
© Sputnik / Olivera Ikodinović
Lazanski ističe da Srbija trenutno koristi vrlo moderne ruske helikoptere Mi-17 i borbene Mi-35, što je, kako ocenjuje, vrh svetske kvalitete u toj klasi helikoptera.
„Koristimo, naravno, još i nekoliko starih Mi-8. Tokom svoje novinarske karijere imao sam priliku da letim na različitim helikopterima zapadne i istočne proizvodnje. U vreme rata Iraka i Irana leteo sam na iračkom helikopteru „super frelon“ francuske proizvodnje, ali i na helikopteru Bo-105. Leteo sam i na američkom helikopteru „blek houk“. U Avganistanu sam leteo na sovjetskom helikopteru Mi-24 iz kojeg je proizišla varijanta Mi-35, koju sada Srbija ima. Kada sam u vreme rata u Avganistanu leteo na sovjetskom Mi-24 od Kabula ka Mazare Šarifu piloti su mi dali padobran, rekavši: ‘Ako nas pogodi stinger raketa mudžahedina, svi smo u istom sosu. Morate imati padobran". Ipak, najzanimljiviji mi je bio let i sada najvećim helikopterom na svetu Mi-26“, priča ambasador.
Kako dodaje, tim helikopterom je za vreme Prvog čečenskog rata leteo iz vazduhoplovne baze „Mazdok“ na aerodrom „Hankala“ kraj Groznog.
Pozdravna reč predsednika Rusije Vladimira Putina u katalogu Ruske helikopterske industrije
© Sputnik / Olivera Ikodinović
„Naime, jedno jutro u novembru 1996. bio sam na aerodromu ‘Mazdok’ kada je sletela grupa od 11 pripadnika snaga OMON iz Rostova na Donu i dogovorio sam se sa njihovim komandirom da sutra idem sa njima u Grozni. Sutra prepodne prilazeći helikopteru Mi-26 primetio sam da se iznad njega vije dim. Prišavši bliže ukazao mi se sjajan prizor: okrugli prozorčić na helikopteru bio je otvoren, a iz njega je virio čunak iz kojeg je opet izbijao dim. Ušavši u helikopter ugledao sam klasičan šporet na drva, nalik ‘smederevcu’. Posada helikoptera kuvala je sebi ručak. Nisam znao šta da kažem, spremanje ručka ubrzo se završilo, piloti su vatru u šporetu ugasili vodom, navukli rukavice i uvukli čunak u helikopter, zatvorili prozorče i startovali motore. Hteo sam sve to da snimim, ali mi nisu dozvolili. Jedan od mehaničara mi je rekao da su piloti helikoptera vrlo sujeverni, ne vole da se snima unutrašnjost letelice pre polaska na zadatak. Seo sam u kokpit i put do Groznog bio je pravo uživanje“, navodi ambasador.
Lazanski ističe da jako ceni rusku vazduhoplovnu i helikoptersku tehnologiju, koja je „nekada bila gruba i estetski, vizuelno ne uvek u trendu, ali uvek vrhunski pouzdana i efikasna“.
„Kad pogledate danas helikopterske snage nekadašnjih zemalja Varšavskog pakta, pa i bivših sovjetskih republika, sada članica NATO-a, videćete da se niko nije odrekao sovjetskih helikoptera. Zanimljiv je primer i današnjeg Avganistana gde su Amerikanci savetovali vladi u Kabulu da kupe nove ruske helikoptere Mi-17. U tom kontekstu, bila mi je čast i veliko zadovoljstvo da napišem pozdravno slovo za veliku helikoptersku izložbu u Moskvi“, zaključio je ambasador.
Pročitajte još: