Najveće krvoproliće u istoriji: Put do velike pobede sovjetske armije kroz fotografije /foto/

Fotografije ratnih dopisnika koji su radili na prvoj liniji fronta i borili se rame uz rame sa vojnicima čuvaju uspomenu na najveće krvoproliće u istoriji – tri godine, 10 meseci i 18 dana Velikog otadžbinskog rata. Sputnjik vam predstavlja najupečatljivije momente koji su zabeležili ratni reporteri.
Sputnik
„Komadant bataljona“ Maksa Alperta je jeda od najekspresivnijih i najemotivnijih fotografija iz Velikog otadžbinskog rata, simbol junaštva. Na fotografiji koja je nastala 1942. godine mlađi politički komesar 220. streljačkog puka četvrte streljačke divizije 18. armije Aleksej Ermenko predvodi vojnike u kontranapad umesto ranjenog komandanta čete.
„Komadant bataljona“ Maksa Alperta
Stručnjak za foto-reportaže Maks Alpert tokom rata je radio i na frontu i u pozadini. Fotografija koja nosi naziv „U rodno selo“ nastala je u Orlovskoj oblasti. Žene se sa decom vraćaju kućama, ne znajući šta ih čeka u rodnim mestima.
„U rodno selo“
Fotografija ratnog dopisnika Konstantina Simonova iz 1943. godine.
Vojnici prelaze reku
„Prvi dan rata“. Fotograf Evgenij Haldej je 22. juna 1941. godine stigao u Moskvu i na putu sa stanice zabeležio istorijski trenutak: stanovnici prestonice na ulici slušaju na radiju vest o napadu fašističke Nemačke.
„Prvi dan rata“. Fotograf Evgenij Haldej
Rat nisu samo napadi i borbe, nego i „Uspomene iz mirnog doba“. Ova fotografija je proslavila Jakova Rjumkina koji je ratovao od prvog do poslednjeg dana Velikog otadžbinskog rata, a njegove najpoznatije fotografije nastale su u Staljingradu.
„Uspomene iz mirnog doba“
Ipak, svi glavni događaji odvijali su se na frontu, i ratni dopisnici su zajedno sa vojnicima išli u napad i učestvovali u ofanzivama. „Artiljerijska jedinica napada neprijatelja. Severni Kavkaz“ – fotografija Maksa Alperta.
Artiljerijska jedinica tokom borbe, Severni Kavkaz, 1943. godina
Fotograf Evgenij Haldej je svih 1.418 dana rata prošao sa fotoaparatom od Murmanska do Berlina.
Protivavionski topnici čuvaju nebo nad oslobođenim Sevastopoljem, 1944. godina
Vsevolod Tarasevič je živeo u Lenjingradu od 1934. godine i vodio je foto-dnevnik tokom blokade.
Stanovnici Lenjingrada tokom blokade, 1942. godina
Fotoreporter Anatolij Garanin je tokom Velikog otadžbinskog rata radio u listu „Slike sa fronta“, beležio je borbena dejstva i život Crvene armije.
Tenkovski puk pre odlaska na front. Moskva, jun 1941. godina
Poznata fotografija Garanjina „Smrt vojnika“ jedna je od najređih dokumenata reportaže sa fronta.
"Smrt vojnika" Krimski front, april-maj 1942. godine
Garanjin je u svom radu često fokusirao na život u pozadini i ljude koji se nisu štedeli radi mirne budućnosti.
Aerostati na Nevskom prospektu u Lenjingradu, 1941. godina
Najbolje fotografije nose surovu istinu o ratu.
Majka zaklanja svoje dete tokom pucnjave, 1941. godina
Anatolij Garanjin je 57 godina života posvetio fotografiji. Njegov arhiv čuva MIA „Rusija sevodnja“.
Kolone vojnika idu na front iz Moskve, 23. juna 1941. godine
Fotografije jednog od glavnih fotografa Velikog otadžbinskog rata Evgenija Haldeja poznate su u celom svetu, bez preuveličavanja. Tokom Nirnberškog procesa njegovi radovi su služili kao dokaz za zločine fašista.
Zarobljeni Nemci na ruševinama u Sevastopolju, 1942. godina
Lovački avioni gardijskog Krasnoznamenjskog vazduhoplovnog puka na nebu iznad Sevastopolja. Fotografija Evgenija Haldeja.
Lovački avioni gardijskog Krasnoznamenjskog vazduhoplovnog puka na nebu iznad Sevastopolja. 1944. godina
Fotograf Maks Alpert je tokom rata boravio na Kavkazu, Ukrajini, Belorusiji, Poljskoj, Čehoslovačkoj. Umeo je da donese do gledaoca suštinu događaja i da predstavi bol i strah koji se mogu doživeti u ratu.
Nacisti spalili belorusko selo, 1944. godina
Radovi fotografa sa fronta postali su pravi svedoci epohe. Jedan od njih je zarobljeni Nemci u Podmoskovlju, decembar 1941. godine. Anatolij Garanjin.
Zarobljeni Nemci u Podmoskovlju, 1941. godina
Mark Markov-Grinberg prvih dana rata otišao na front, a od 1943. godine bio je dopisnik lista „Reč vojnika“. Primećivao je i najsitnije detalje i prenosio ih gledaocima.
Stigla pošta sovjetskim vojnicima, drugi Beloruski front, 1944. godina
Foto-reportaže Markova-Grinberga bile su ubedljive i zadivljujuće.
Tenk prelazi preko rova sa vojnicima, Brjanski front, 1942. godina
Mnoge fotografije vojnih dopisnika ušle su u udžbenike i enciklopedije kao ilustracije.
Stanovnici sela Omoljica pozdravljaju sovjetskog pilota Semjona Bojka koji je prvi doleteo u Jugoslaviju , 1944. godina
Učesnica u Velikom otadžbinskom ratu Marija Šalneva je u maju 1945. godine usmeravala vojnu tehniku koja se kretala Aleksanderplacem u Berlinu. Momenat je zabeležio Evgenij Haldej.
Marija Šalneva u Berlinu, 1945. godina
Istorijska parada Pobede 1945. godine i danas se povezuje sa snimkom Maksa Alperta – obeležja nemačko-fašističke vojske poražene na bojnom polju kod zidina Kremlja kao znak pobede.
Parada pobede na Crvenom trgu, 1945. godine
A početak rata se povezuje sa svetlima reflektora sa fotografije Anatolija Garina, koji su osvetljavali nebo nad Moskvom 1941. godine u junu. Niko nije mogao pretpostaviti šta uskoro sledi.
Reflektori snaga PVO osvetljavaju nebo nad Moskvom
Fotografija „Znamenja nad Rajhstagom“ nastala u maju 1945. godine postala je pravi simbol pobede. Fotograf Evgenij Haldej spremao se za sliku još u Moskvi gde je sašio crveno platno, a kada je doleteo u Berlin popeo se na krov polurazrušene zgrade sa još tri vojnika kako bi podigao zastavu. Jedan vojnik je stao na sam kraj krova a drugi ga je držao za noge.
Znamenje pobede nad Rajhstagom u Berlinu, 1945. godina
 
Komentar