„Teško dete“
Bio je plan da podmornice „Kronštadt“ i „Velike Luke“ budu predate mornarici 2021. godine, ali kako je objasnio generalni direktor „Admiralitetskih brodogradilišta“ Aleksandar Buzakov, zbog problema sa dobavljačima rokovi su pomereni. To je potvrdio u septembru i šef „Ujedinjene korporacije brodogradilišta“ Aleksej Rahmanov.
Kašnjenja prate projekat od samog početka. Radovi su počeli krajem devedesetih godina - tada je postavljen kamen temeljac za podmornicu „Sankt Peterburg“, koja je porinuta 2004. godine. Međutim, Severna flota je uzela podmornicu na probni rad tek 2010. godine.
Plan je bio da „Lade“ zamene stare dizel podmornice projekta 877 „Paltus“. Nove podmornice su manje, što znači da su i manje upadljive za hidrolokatore. Akustičnu neprimetnost povećava i nestandardna šema za domaću brodogradnju - podmornica sa jednim trupom. Pored toga, na njima se predviđa korišćenje tehnologija reforminga dizel goriva za proizvodnju vodonika neposredno u samoj podmornici..
Moguće je i da su rokovi nekoliko puta pomerani zbog velikog broja novih konstruktorskih rešenja i teškoća u njihovoj realizaciji. Tokom testiranja glavnog broda nastali su ozbiljni problemi sa hidro-akustičnim kompleksom, a nedovoljna snaga propelerskog motora nije dozvoljavala da se pod vodom razvije potrebna brzina.
Ali, u mornarici su čekali na nove dizel-električne podmornice, zato su umesto „Lada“ naručili za Tihookeansku flotu šest proverenih i kvalitetnih podmornica projekta 636 „Varšavjanka“.
Opasni „mališani“
Po mišljenju eksperata „Lade“ su najsavremenije i najperspektivnije domaće nenuklearne podmornice.
Bez obzira što su malih razmera, veoma su svestrane. One mogu da se odupru podmornicama i brodovima, gađaju obalske ciljeve, postavljaju mine, štite obalu od desantnih trupa, prevoze jedinice ili specijalni teret.
Glavna prednost im je velika automatizacija i nečujnost, mobilnost i okretnost, što omogućava da se efikasno koriste u diverzantskim i izviđačkim operacijama. Opremljene su moćnim sonarnim sistemom i sa tri osetljive antene: jedna se nalazi na pramcu, dve sa strane.
Brzina podmornice sa oko 1,8 hiljada tona deplasmana dostiže brzinu od 20 čvorova. Ona se kreće na dubini do 350 metara, sa posadom od 30 ljudi.
Što se tiče naoružanja „Lade“ su opremljene sa 18 torpeda, kalibra 533 milimetara. Mogu da ispaljuju i brza protivpodmornička torpeda „Škval“, koji se kreću brzinom do 300 kilometara na sat. Naravno, „Lade“ kao i mnogi moderni ruski brodovi, imaju krstareće rakete „Kalibr“.
Neprimetna straža
„Lada“ je najnovija klasa podmornica, koja je izgrađena na prethodnim projektima, objašnjava za Sputnjik predsednik Sveruskog pokreta za podršku floti, kapetan prvog ranga Mihail Nenašev.
On je rekao da je „u poslednjih 15-20 godina na podmornicama 'Lada' bilo izvedeno oko 150 radova. Ni na jednom projektu ih nije bilo toliko. To je velika podvodna laboratorija“.
Ekspert je naglasio, da „Lada“ u poređenju sa prethodnim projektima ima više torpeda. Zahvaljujući svojim jedinstvenim taktičkim i tehničkim karakteristikama, oni su u stanju da reše zadatke u svim taktičkim i strateškim pravcima. Pored toga, konstrukcija podmornice omogućava i postavljanje raketnih sistema.
„Buka ovih dizel-električnih podmornica se može uporediti sa šumom mora, a nova hidroakustika joj omogućava da oslušne veći deo prostora, nego što to mogu druge podmornice. To je važan podatak, jer će 'Lada' biti bazirana na Arktiku. Još jedan plus je njena mala veličina, koja omogućava korišćenje i u plitkoj vodi i na velikim dubinama. Atomske podmornice potencijalnog neprijatelja se ne mogu svuda rasporediti, ali se vrlo uspešno može štititi teritorija na takvim podmornicama kao što je „Lada“, rekao je Nenašev.
Ruske dizel podmornice su odavno priznate kao najbolje u svojoj klasi. Šest dizel-električnih podmornica klase 636.3 su u Crnomorskoj floti, a šest će u narednim godinama biti predate Tihookeanskoj floti. Zbog svoje nečujnosti i tajanstvenosti NATO ih je nazvao „crne rupe“.
Pročitajte još: