Amerikanci hoće da ruše Meštrovićeve spomenike: „Brane“ Indijance od velikog umetnika

Dva spomenika u Čikagu, čiji je autor Ivan Meštrović u opasnosti su da budu uklonjeni. Oni su navodno neprikladni zbog načina na koji prikazuju Indijance, a u skladu sa novim trendom rušenja i uklanjanja „rasističkih“ spomenika u SAD.
Sputnik

Meštrovićevi spomenici „Kopljanik“ i „Strelac“, koji se nalaze jedan nasuprot drugog u Grant parku u Čikagu, prikazuju Indijance na konju u karakterističnoj pozi. Postavljeni su davne 1928. godine, a sada su se našli na listi spomenika o kojima je, prema mišljenju gradske vlasti, „potrebna javna rasprava“, prenosi Jutarnji list. Čikaške vlasti navode da spomenici na listi, između ostalog, „promovišu belačku supremaciju, netačno predstavljaju američke Indijance, podignuti su u znak sećanja na ljude koji su povezani sa rasizmom, ropstvom ili genocidom, predstavljaju jednostrano istoriju...“.

Meštrovićevim spomenicima zamera se „romantizovani i redukovani prikaz Indijanaca“. Međutim, stručnjaci kažu da su Meštrovićevi spomenici jedan od njegovih najvažnijih radova.

Amerikanci hoće da ruše Meštrovićeve spomenike: „Brane“ Indijance od velikog umetnika

Barbara Vujanović iz Ateljea Meštrović u Zagrebu i Dalibor Prančević, profesor istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Splitu, navode da su šokirani namerama čikaških vlasti.

Smatraju da se raspravlja o Meštrovićevu spomeniku koji, kako kažu „ni u kom segmentu, formalnom i sadržajnom, nije upitan u smislu negativnoga prikaza pripadnika indijanskih starosedelaca“.

Kraj Sjedinjenih Država: Zašto su Amerikanci ušli u rat sa svojom istorijom? /video/

Kako navode, Muzej Ivana Meštrovića i Filozofski fakultet u Splitu zajednički će sastaviti dokument, apel, koji će poslati čikaškim vlastima. U njemu će izneti podatke koji ukazuju da je Meštrović tim spomeničkim projektom upravo veličao ideju starosedelaca.

Oni postavljaju i pitanje o daljoj sudbini spomenika, jer modeli po kojima je spomenik izliven ne postoje, već samo studije i skice, i ako bi spomenik uništili, bio bi nepovratno izgubljen.

Inače, Meštrović je tokom 1925. i 1926. godine izlagao u nekoliko američkih gradova. Izložba koju je organizovao Art institut u Čikagu izazvala je veliko zanimanje, pa je umetniku ponuđeno da učestvuje u projektu podizanja novog javnog spomenika koji bi se odnosio na američku istoriju i tako je nastao spomenik američkim Indijancima.

Pročitajte još:

 

Komentar