Očekuje se da će do kraja ove godine Oružane snage Ruske Federacije dobiti još četiri takva superaviona, a do 2028. ruska vojska će imati 76 najsavremenijih višenamenskih lovaca Su-57.
Ruski stručnjaci objašnjavaju da je Su-57 prvo isporučen Južnom vojnom okrugu, jer je taj prirodno-geografski deo Rusije sada najpogodniji za letenje sa stanovišta klimatskih uslova, ali se može očekivati da će se u skorije vreme ovi avioni pojaviti i u drugim vojnim okruzima Ruske Federacije.
„Pošto se radi o 76 aviona to znači da ćemo dobiti oko tri eskadrile. S obzirom na to da znamo da se prva eskadrila formira u Južnom vojnom okrugu, to znači da će se druga eskadrila najverovatnije nalaziti u Zapadnom vojnom okrugu, a za treću možemo samo da nagađamo gde će biti – moguće u Centralnom okrugu ili na Dalekom Istoku... U ovom trenutku, to je teško reći. Možda će, na kraju krajeva, biti ojačan evropski deo zemlje“, kaže za Sputnjik ruski vojni ekspert Dmitrij Kornjev.
Naoružan „do zuba“
Kornjev ističe da je Su-57 prvi ruski lovac pete generacije. Stvoren je u skladu sa programom PAK FA - perspektivnim avijacionim kompleksom frontovske avijacije, koji je razvio konstruktorski biro „Suhoj“ i to uz pomoć stelt tehnologija.
Namenjen je za uništavanje svih vrsta ciljeva u vazduhu, na kopnenu i vodi i ima sve karakteristike pete generacije — smanjenu radarsku vidljivost, naprednu radio-elektronsku opremu, mogućnosti za super-manevrisanje, „pametnu“ pilotsku kabinu, a može da razvije i supersoničnu krstareću brzinu bez dopunskog sagorevanja goriva.
Pored visokih manevarskih mogućnosti - za šta je pre svega zaslužna aerodinamičnost konstrukcije - i male primetnosti, ovaj višenamenski lovac, koji može da leti i brzinom od 2.600 kilometara na sat, opremljen je i sistemom za upozoravanje na raketni napad, najsavremenijom avionikom, sistemom za vezu i kontrolu, navigacionim sistemom koji kombinuje mogućnosti GPS I GLONASS navigacije, kao i snažnijim oružjem.
Su-57 je naoružan do zuba i to 30-milimetarskim topom 9-A1-4071K, a takođe njegov arsenal uključuje širok spektar vođenog i nevođenog oružja - rakete vazduh-vazduh kratkog, srednjeg i velikog dometa i rakete vazduh-zemlja.
Kornjev ističe da skriveno razmeštanje raketa i bombi u unutrašnjosti aviona značajno smanjuje radarsku uočljivost letelice.
Avionika Su-57 takođe omogućava razmenu podataka u realnom vremenu kako sa zemaljskim sistemima komande, unutar vazduhoplovne grupe, tako i za izvršavanje zadataka u autonomnom režimu. Kornjev dodaje i da ovaj lovac ima „pogled od 360 stepeni“.
„To jest, u njegovim krilima, u nosu aviona, u bočnim pločama trupa, nalaze se radari koji mu pružaju praktično sveobuhvatan pogled i u potpunosti digitalnu sliku okoline. Mislim da ovaj avion može postati deo informacionog sistema savremene borbe, odnosno može videti one ciljeve koje mu predaju drugi izvori informacija, na primer, druge letelice, a takođe može i da prenese informacije o situaciji koju posmatra, o ciljevima, o nekim orjentirima bilo kome u okviru opšteg informacionog sistema savremene borbe. Odnosno, takvi sistemi se sada stvaraju za oružane snage, koji omogućavaju razmenu informacija u realnom vremenu između aviona i brodova, između aviona i kopnenih snaga i obrnuto. Ovo je budućnost, jer tzv. mrežno-centrični ratovi nisu mogući bez takvih sistema, a Su-57 je jedna od komponenti takvog rata budućnosti“, objašnjava Kornjev.
Revolucionaran avion
Ruski eksperti ističu da Su-57 može da služi ne samo kao lovac-presretač, jurišni avion, već i kao leteći komandni punkt, na primer, prateći teške bespilotne letelice i kontrolišući ih u vazduhu. To višestruko povećava udarnu snagu avijacije i efikasnost suzbijanja neprijateljskih napada.
Prvi let je Su-57 imao 2010. godine, a očekuje se da će ovi najsavremeniji avioni godinama biti okosnica frontovske avijacije.
„Želeli bimo da vidimo više ovih letelica i da tempo njihove proizvodnje bude što veći. Štaviše, voleo bih da što pre uđu u Oružane snage, ali ipak je to vrlo složen avion. Pre Su-57, avioni ovog tipa, ovog nivoa, te klase tehnologije, nisu se pravili ni u Sovjetskom savezu, niti u Rusiji. Odnosno, to je revolucionarni avion sa stanovišta vazduhoplovne industrije.