Đaci moraju da uče o Seobi Srba i Pećkoj patrijaršiji: Predlog za izmenu školskog programa

U programima za istoriju u gimnazijama i srednjim stručnim školama nema Velike seobe Srba, niti Pećke patrijaršije. U nastavnom programu navedeni su samo pojmovi, ali nema konkretnih događaja, ličnosti, pojava i procesa. Mi to ne možemo dozvoliti, jer se tako istorija ideologizuje.
Sputnik

Ovako Radivoje Stojković, predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta pojašnjava zašto se ovo telo zalaže za reviziju programa istorije u gimnazijama i srednjim stručnim školama. On ističe da je savet pre nekoliko dana dao pozitivno mišljenje o programu istorije za učenike sa posebnim sposobnostima za istoriju i geografiju, a da je stav Saveta da po ugledu na ovaj program treba izvršiti reviziju programa istorije i za ostale srednjoškolce.

Stojković objašnjava šta treba menjati.

„U programima za istoriju je naveden pojam migracije, ali se nigde ne pominje Velika seoba Srba, niti Arsenije Čarnojević. Takođe, naveden je pojam crkva, ali se ne pominje Pećka patrijaršija. Hoćemo jasno definisan kontekst kada je u pitanju nacionalna ali i opšta istorija. Ne može se govoriti o opštim pojmovima, a da se ne navedu konkretne pojave, događaji, ličnosti i procesi“, kaže Stojković.

On ističe da kada je, na primer, reč o pojašnjenju pojma „crkva“ mora se jasno navesti kontinuitet SPC, ne sme da sa dogodi da deca prođu kroz srednju školu a da ne čuju za Pećku patrijaršiju, što je po sadašnjem programu sasvim moguće.

Istorijske sadržaje, umesto samog izlaganja gradiva, valja vezati za istorijske izvore, koji svedoče o događaju iz prošlosti, ne iznoseći vrednosne sudove, jer je to najbolji pristup da ne dođe do ideologizacije istorije.

„Smatramo da je potrebno povezivati opštu sa nacionalnom istorijom i to nikako na uštrb nacionalne istorije i zaštititi kontinuitet srpske nacionalne istorije i srpskog istorijskog pamćenja kao nematerijalnog kulturnog i nacionalnog dobra od neprocenjive vrednosti“, ističe Stojković.

On navodi da je u drugom razredu gimnazije i srednje škole sadržano 1.300 godina istorije, a u četvrtom razredu 600 godina.

Ako se gradivo rasporedi pravilnije, onda će biti manje poteškoća.

„Ne želimo da deca dobiju gotov vrednosni sud, nego događaj zasnovan na dokumentima i čim ga analizirate doći ćete do vrednosnog suda. Ako dobijamo gotove vrednosne sudove - onda je to ideologija“, upozorava Stojković.

Nacionalni prosvetni savet zalaže se i za povećanje broja časova srpskog jezika i književnosti u školama i preporučuje vraćanje književnih dela naših i svetskih klasika u gimnazijske programe.

Ukoliko preporuka NPS bude usvojena, đaci će ponovo čitati i Ćosićevo „Vreme smrti“, drame Dušana Kovačevića, Aleksandra Popovića, Ljubomira Simovića, poeziju Matije Bećkovića, „Ex ponto“ Iva Andrića, Bodlerovog „Albatrosa“, Hemingvejev roman „Starac i more“, kao i narodnu epsku pesmu „Boj na Mišaru“, prenose Novosti.

Komentar