Seks, droga i Dženis Džoplin: Kako je smerna devojčica iz Teksasa postala simbol muzike i slobode

„Ne pristaj na kompromise. Samo to ti preostaje“ govorila je Dženis Džoplin, boginja bluza i rokenrola koja je glasom vodila ljubav sa hiljadama ljudi, a onda silazila sa bine i odlazila kući sama.
Sputnik

Simbol muzike i slobode

Biografija „Dženis – njen život i delo“ autorke Holi Džordž-Voren predstavlja nam drugačiju Dženis od one čiju smo muziku iscrpno slušali na pločama i gledali nastupe na VHS i jutjub snimcima. Ovo je Dženis koja je u svakom bendu tražila porodicu i utočište, u svakom ljubavniku ljubav, a u svakoj pesmi vapaj. Ta je Dženis pokazala sebe u svom glasu onima koji su znali da slušaju.

Seks, droga i Dženis Džoplin: Kako je smerna devojčica iz Teksasa postala simbol muzike i slobode

Za prevodioca ove biografije, Gorana Skrobonju, koji je ujedno i vrstan poznavalac rokenrola i bluza, čitanje i prevođenje „Dženis“ bilo je pravo zadovoljstvo.

„Pogotovo što je dobro napisana jer ima detalja koje mene lično insteresuju. Sa elanom sam prelazio stranice, išao dalje do odgovora na pitanja koja su me mučila od kad sam prvi put čuo Dženis“, otkriva za Sputnjik pisac i prevodilac Goran Skrobonja.

Bela bluzerka

Između Elvisovog bluza i crnačkog originala, mlada Dženis Džoplin birala je emociju – dakle original. Okružila se muzikom Besi Smit i Otisa Redinga, sanjala je da živi kao bitnik i osećala svakim delom svog bića bluz ljudi sa kojima je živela.

„Način na koji je ona intepretirala bluz doveo je tu vrstu muzike u žižu pažnje. Verujem da nije bilo Dženis Džoplin ne bi bilo ni Kleptona ni mnogih drugih bluz heroja“, smatra prevodilac Skrobonja.

Slušala je ploče crnačkih izvođača iz dvadesetih i tridesetih godina, učila kako da ih interpretira i i podari im novi život.

Zdravo mama

Pre čuvenog nastupa na festivalu Montrej pop kada će Dženis Džoplin i bend sa kojim je nastupala „Big brother and the holding company“ postati neprikosnoveni vladari San Francisko scene, sastav je gostovao na televiziji i predstavio pesme sa legendarnog albuma „Cheap thrills“. Emisija se završila tako što je Dženis pogledala u kameru i rekla: „Zdravo mama“.

Bilo je to obraćanje istoj onoj majci od koje je Dženis nasledila talenat i ljubav za muziku, mami koja je sedela u malom teksaškom naftaškom gradu i stidela se ponašanja svoje ćerke, toj mami kojoj je Dženis pisala iscrpna pisma o svom uspehu na Zapadnoj obali.

„Ona je vukla frustraciju iz detinjstva, iz rodnog grada iz kojeg je pobegla da bi počela da peva bluz u San Francisku. Dženis Džoplin jednostavno nije mogla da odgovori na predstavu smerne devojke koju su pred sobom želeli da vide njeni roditelji. Žudeći za nekim drugim stvarima postala je izopštena u toj sredini“, objašnjava Goran Skrobonja.

Seks, droga i Dženis Džoplin: Kako je smerna devojčica iz Teksasa postala simbol muzike i slobode

Posle prvih uspeha i nastupa na televiziji, usledio je Montrej pop 1967. godine, festival koji je obeležio hipi generaciju i koji je bio prekretnica u karijeri Dženis Džoplin. Tokom dva nastupa na sceni se događala magija. O tome svedoče i zapanjena lica muzičara u publici koje je kamera zabeležila, velikih zvezda koje su od tog trenutka pale u senku ove umetnice. Sa pesmom „Ball and Chain“ Big Mame Torton – Dženis Džoplin upisala se u istoriju rokenrola i bluza, kao otelotvorenje muzike koju je izvodila.

„Unutrašnje nezadovoljstvo i beg u neumereni seks, alkohol slivali su se u emociju koju je ona izabacivala iz sebe, na bini, pred masom ljudi i zapravo sebe ogoljavala. Potpuno se predavala na nastupima i pokazivala ljudima, eto da, 'Ball and Chain’ to sam ja“, tvrdi Skrobonja.

U nedostatku prave ljubavi i prave porodice, Dženis je drugu porodicu tražila u muzičarima sa kojima je živela i stvarala.

Kosmički bluz

Istražujući bluz muzičare, radeći na svom glasu i nastupu, Dženis Džoplin pretvorila se u perfekcionistu, zbog čega je napustila svoju prvu muzičku porodicu, bend „Big brother and the holding company“ i upustila se u solo vode sa pratećim muzičarima, doraslim njenom talentu. Jednom prilikom, teška srca, izjavila je:

„Morali smo da naučimo da kontrolišemo uspeh, a da ne ostanemo bez suštine onog što smo radili: bez muzike.“
Seks, droga i Dženis Džoplin: Kako je smerna devojčica iz Teksasa postala simbol muzike i slobode
391 stranica ljubavi, mira i muzike

Autorka Holi Džordž-Voren istakla je da je ova biografija nastajala četiri godine koliko je trajala i karijera Dženis Džoplin. Holi Džordž-Voren je sakupljala Dženisina pisma, razgovarala sa njenim saradnicima, prijateljima, porodicom, priložila fotografije od njenog ranog detinjstva sve do kraja karijere, odnosno smrti, i ponudila nam kompletnu sliku vremena i prilika u kojima je Dženis Džoplin stvarala.

„Ona je opisala život Dženis Džoplin ali i sredinu u kojoj se nalazila, vreme u kojem je bitisala, način na koji je funkcionisala muzička industrija. Holi Džordž-Voren prikazala je kako su muzičari išli na turneje, kako su se otvarale dvorane u San Francisku, kako je Dženis upoznala Boba Dilana i kako se družila sa velikanima muzike tog vremena“, zapaža prevodilac.

Veze sa Kantri Džoom Mekdonaldom i Krisom Kristofersonom, ljubavne epizode sa Džimom Morisonom i Leonardom Koenom, druženje sa Hendriksom samo su neki od detalja koji nam omogućavaju da slika o velikoj ali i ranjivoj umetnici bude potpuna.

Idol jedne generacije

„Dženis Džoplin jedan je od idola moje generacije koja je odrasla i počela da gleda na život drugim očima, a samim ti i na idole iz mladosti.To je slučaj i sa Bitlsima i sa Rolingstonsima i sa celom tom ekipom uz koju smo odrastali. Zato čitanje ovako vrsno napisanih biografija daje potpuno drugu dimenziju i čovek drugačije sagledava ono što je bilo formativno za njega kada je bio tinejdžer, upoznavao svet rokenrola i upuštao se u njega“, priznaje Skrobonja.

Seks, droga i Dženis Džoplin: Kako je smerna devojčica iz Teksasa postala simbol muzike i slobode

Neki od idola sa kojima smo rasli imali su sreću da ostare sa nama, drugi, poput Dženis Džoplin, ostali su zauvek mladi, zarobljeni u muzici koja pak odbija da prizna da vreme prolazi.

Komentar