Svirale od trnja i mlade kore, duduci, zurle, cevare - zvuk prošlosti u Etnografskom muzeju

Izložba „Svirale“ koja je otvorena na dan Etnografskog muzeja predstavlja nam 280 muzičkih instrumenata iz muzejske zbirke. Od etnografskih oblasti iz kojih potiču, do vrsta materijala od kojeg su izrađeni, ovi instrumetni inspirišu posetioce da otkriju zvuk prošlosti.
Sputnik

Uprkos savremenom načinu života koji sa sobom nosi drugačiju muziku, zvuk narodnih svirala i dalje se neguje u Srbiji. Stari instrumenti poput gajdi i frula vraćaju se na scenu o čemu svedoče i brojne škole muzike na narodnim instrumentima. Dijalog između prošlosti i budućnosti otvorio je i Etnografski muzej i to kroz izložbu „Svirala“ kojom upućuje na zvuk kulturne baštine od Vlaške do Dalmacije.

Zbirka svirala sakupljana više od 150 godina

Na postavciće biti prikazani različiti instrumenti iz bogate muzejske Zbirke sakupljani više od 150 godina. Među sviralima različitog porekla nalaze se instrumenti od orlove kosti, dečje „borije“ izrađene od mlade kore, rikala, svirala od trna, od grane, zatim duduci, šupeljke, cevare, kavali, zurle, gajde itd. 

Svirale od trnja i mlade kore, duduci, zurle, cevare - zvuk prošlosti u Etnografskom muzeju

Prikazivanjem različitih svirala, od onih sa jezičkom do svirala kod kojih se ton dobija treperenjem usana, autor izložbe Miroslav Mitrović pokušao je da pokaže kako se muzika, kao značajna čovekova aktivnost, menjala u skladu sa promenama u društvu.

„Muzički instrument prvobitno je predstavljao zvučno oruđe. Kao takav učestvovao je u obrednoj praksi. Zvuci koji su ti instrumenti proizvodili su razna grebanja, šumovi, čegrtanje i slično. Međutim, po svom karakteru oni nisu proizvodili muziku, već su bili u vezi sa drugim elementima obreda u kojem pesma i igra nisu postojali u pravom smislu reči“, objašnjava Mitrović.

„Kasnije instrument postaje signalna sprava, odnosno sprava za dozivanje, kakva je na primer drveno klepalo koje je nekada predstavljalo crkveno zvono. Ili truba od kore drveta čiji su signali upućeni čobanima da izvedu ovce na pašu, ili da se dozivaju, da se obaveštavaju“, govori on i dodaje da su funkciju proizvodnje muzike i stvaranje melodije muzički instrumenti zadobili tek u poslednjoj fazi razvitka.

Svirale od trnja i mlade kore, duduci, zurle, cevare - zvuk prošlosti u Etnografskom muzeju

Odjeci prošlosti od Kopaonika do Vlaške

Kako su ovi instrumenti izgledali, a još važnije, kako su zvučali, posetioci će saznati na brojnim koncertima umetnika na narodnim instrumentima kao deo pratećeg programa izložbe. Tako je danas u 19 sati planiran nastup Vlade Baralića. Ovaj majstor frule izvodiće muziku sa gostima iz Brusa, učenicima najveće škole frule u Evropi.

U subotu u 18 sati organizuje se veče posvećeno uspomeni na Ivana Tomića, poznatog svirača vlaške muzike, pobednika na preko 300 takmičenja na teritoriji bivše SFRJ. Tom prilikom poseticoće će moći da se upoznaju sa specifičnim instrumentima i zvucima vlaškog kraja.

„Umetnici iz Vlaške nastupaće na neobičnim instrumenta – rikalima, duducima, cevarara i ostalim signalnim instrumentima koji se i dan danas koriste za obaveštenja, upozorenja i slično“, kaže Mitrović.

Pobednici Sabora frulaša u Prislonici biće gosti Etnografskog muzeja 24. oktobra u 18 sati.

Komentar