Andrej Boginski: Prvi helikopter „Minoga“ poleće 2025. godine

Trinaesta međunarodna izložba helikopterske industrije „HeliRussia 2020“ održana je u Moskvi, uprkos pandemiji izazvanoj virusom korona. Tradicionalno, jedan od njenih glavnih učesnika je ruski helikopterski holding „Helikopteri Rusije“ državne korporacije „Rosteh“.
Sputnik

Generalni direktor kompanije Andrej Boginski rekao nam je da je kovid 19 uticao na rad svih preduzeća holdinga i globalno tržište helikoptera, ali i da će prototip helikoptera „Minoga“ dobiti 2025. ili 2026. godine

Da li ste već izračunali koliko su vaši proizvodi poskupeli zbog kovida-19?

- Teško je reći koliko su poskupeli, ali naš zadatak je da do kraja godine izračunamo troškove povezane sa pandemijom. Postoje još i takvi problemi kao što su kašnjenje sa isporukama, problemi sa logistikom i isporukom rezervnih delova u inostranstvo, primena ugovora o servisiranju i uslugama nakon prodaje.

Sve su to rešiva pitanja, ali, naravno, ona ostavljaju pečat na naš rad. Tradicionalni kanali za isporuku rezervnih delova, upotreba određenih prevoznika tereta — sve je to pretrpelo promene. Ne može se reći da je situacija sa virusom korona za nas bila bezbolna, ali mi reagujemo na sve ovo, razvijajući dodatne mere.

Već ste izjavili da ove godine planirate da proizvedete 170 helikoptera. Da li biste mogli precizirati koliko njih je namenjeno za izvoz?

- Planiramo da izvozimo nešto manje od polovine, oko 45 odsto.

Da li planirate da ove godine otvorite nove servisne centre „Helikoptera Rusije“ u inostranstvu?

- Još ne planiramo da otvaramo sopstvene centre. Radimo na zajedničkim servisnim centrima sa stranim kupcima. Takvi pregovori su u toku, na primer, sa Tajlandom.

Takođe, postoji plan o otvaranju servisnog centra u Azerbejdžanu u novembru ove godine, ali moramo se u oktobru sinhronizovati sa partnerima. Baš kao i kod nas, i tamo postoje karantinska ograničenja, i lično ja sam tamo bio poslednji put u martu, baš poslednjeg dana pre zatvaranja granica.

Ako se pandemija ne umeša, servisni centar za ruske helikoptere će se otvoriti u Azerbejdžanu ove godine. Ako pak bude problema, odložićemo ovaj događaj za prvu polovinu 2021. godine.

Koji je rok za sprovođenje naučno-konstruktorskih radova na naprednom pomorskom helikopteru „Minoga“?

- Pitanje nije toliko za nas, koliko je za kupca, a to je Ministarstvo odbrane Ruske Federacije. Mogu reći koliko vremena obično prođe od razvoja do prvog leta konstruisanog helikoptera — oko 5 do 7 godina.

Za pet godina možemo da konstruišemo prvi prototip letelice, koji će biti sprema za prvi let. Ovo je veliki kompleks radova, koje „Helikopteri Rusije“ vode u saradnji sa drugim preduzećima „Rosteha“.

Koliko danas postoji sigurnih ugovora za helikopter Mi-38?

- Potpisali smo ugovore za dva aviona sa Specijalnim letačkim odredom „Rusija“, a u okviru razvoja njegove helikopterske komponente, SLO planira da kupi još do tri Mi-38. Još dve takve letelice je ugovorilo Ministarstvo odbrane, a takođe imamo potpisan ugovor i dobili smo uplatu unapred od stranog kupca za tri helikoptera. Pored toga, postoji ugovor za tri Mi-38 sa još jednim državnim kupcem. Ukupno je ugovoreno 10 letelica, ali prognozirana potražnja nam omogućava da se nadamo da će u bliskoj budućnosti biti još više ugovora za Mi-38.

Takođe, tokom posete ministra za vanredne situacije Kazanju, koja se održala pre dve nedelje, demonstrirali smo Mi-38 njemu i njegovim zamenicima. Ministarstvu za vanredne situacije nudimo ovaj helikopter kao platformu za operacije traganja i spasavanja, jer ministarstvo ima potrebu za takvim letelicama.

Kako sada stoje stvari sa Ka-62? Imate li problema sa ovim projektom?

- Nema problema, već postoje tehnički zadaci. Shodno tome, sada dovršavamo konstrukciju helikoptera na osnovu rezultata fabričkih ispitivanja i planiramo da sledeće godine dobijemo osnovni sertifikat za ovaj avion. Kabina će moći da primi 15, a ne 9 putnika, kako smo u početku mislili.

U kojoj fazi su ispitivanja takozvanog „letećeg borbenog vozila pešadije“ — transportnog borbenog helikoptera Mi-8AMTŠ-VN?

- Potpisali smo ugovor o isporuci, a istovremeno sprovodimo relevantne istraživačko-konstruktorske radove, i nedavno su započeta testiranja leta.

Kako se modernizovani teški helikopter Mi-26T2V pokazao na testiranju? Kakve dorade su planirane na novoj letelici na osnovu rezultata ispitivanja?

- Istraživačko-konstruktorski radovi na ovoj letelici su u toku, a očekujemo da ćemo dobiti literu O1 (oznaka koja se dobija nakon ispravke konstruktorskog dokumenta na osnovu rezultata prijemnih ispitivanja prototipa) u prvoj polovini sledeće godine.

Da li planirate da konstruišete nove verzije helikoptera „Ansat“? Ako je odgovor da, koje nove funkcije će dobiti ova letelica?

- Planiramo konstrukciju „Ansata-M“ koji predviđa niz promena i poboljšanja. Dakle, mi menjamo u tom helikopteru podnu konstrukciju. Odatle prenosimo deo opreme i iskoristićemo ispražnjeni prostor za proširenje rezervoara za gorivo, zbog čega će domet leta letelice biti povećan na 700 kilometara.

Pored toga, već smo uradili dosta posla kako bismo dobili odobrenje za glavne promene: vitlo je sertifikovano, razvili smo verziju letelice sa jednim pilotom, radimo na sistemu protiv zaleđivanja, pojaviće se nova jedinica u repnom delu, pojaviće se autopilot, kao i novi propeleri koji će omogućiti da se maksimalno poveća poletna masa letelice do 200 kilograma.

Kada planirate da potpišete ugovor za razvoj rusko-kineskog teškog helikoptera? Koji je razlog za toliko dugotrajan rad pred potpisivanje?

- Ovo nije sasvim zajednički projekat: naši kineski partneri su kupci, a mi smo izvršioci. Od Dubai Airshow-2019, sledeća iteracija ovog procesa se dogodila, umešala se pandemija, tako da sada nemamo nikakvu komunikaciju sa kineskom stranom, osim video konferencija.

Održano je zasedanje vazduhoplovnog dela rusko-kineskog pododbora za saradnju u oblasti industrije, na čijem je čelu sa ruske strane bio Oleg Bočarov. Kao rezultat zasedanja sastavljen je protokol u kojem su dve države potvrdile želju da u bliskoj budućnosti završe sve procedure vezane za ugovor.

Nedavno je ponovo bila reč o mogućnosti zaključenja ugovora o isporuci 48 helikoptera Mi-17V5 Indiji. Dakle, direktor vazduhoplovnog klastera „Rosteh“ Anatolij Serdjukov rekao je da se pregovori sa Nju Delhijem nastavljaju. U kojoj fazi je ovaj projekat sada?

- Imamo državnog posrednika — Rosoboroneksport, koji se bavi isporukama u inostranstvo, orijentišemo se prema njemu, trenutno nemamo takvu porudžbinu, a ako se pojavi bićemo zahvalni i počastvovani.

Šta je sa drugim projektom — otvaranje proizvodnje helikoptera Ka-226 u Indiji?

- Kao što je poznato, potpisan je međuvladin sporazum, identifikovani su svi indijski izvođači radova, a sporazumi o namerama su potpisani na avio-izložbi u Bangaloru. Zatim su na Istočnom ekonomskom forumu pokazani Ka-226 premijeru Indije i tamo su čak dovedeni indijski partneri koji će učestvovati u saradnji.

Čekamo odluku Ministarstva odbrane Indije i ugovaranju. Prema našim informacijama, komercijalni paket nije otvoren. Nadamo se da će se to dogoditi ove godine.

Da li su potpisani ugovori sa nekom afričkom zemljom za isporuku modernizovanih helikoptera Mi-35P?

- Kolege iz Rosoboroneksporta rade na promociji ovog proizvoda, i u toku su pregovori. Ponoviću da pandemija utiče na budžet, posebno u zemljama proizvođačima nafte kao što su Angola, Nigerija i druge. Čini mi se da je u toku proces određene ponovne procene budžetskih mogućnosti, a zatim će se odrediti prioriteti za kupovinu neke tehnike.

Komentar