Vožnja po trotoaru, kaciga, samo punoletni: Šta bi novi zakon mogao da predvidi za trotinete

Zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da bude izmenjen do kraja godine, čime bi vožnja električnih trotineta napokon bila regulisana. Kretanje vozilom po kolovozu moglo bi da bude zabranjeno, a najveća dozvoljena brzina ograničena na 10 kilometara na sat. Razmatra se i obavezno nošenje kaciga, kao i to da li će trotinete moći da voze i maloletnici.
Sputnik

Da električni trotineti, koji su u Srbiji popularni već duže od godinu dana, nisu šala, pokazuje slučaj od 11. avgusta, kada je u Nišu taksista oborio dvanaestogodišnjeg dečaka koji je vozio dvotočkaša na struju. Srećom, on je samo lakše povređen. Izmena Zakona koja bi mogla da spreči takve situacije planirana je za kraj godine, iako u radnoj grupi za izradu ima nesuglasica.

Zakon o električnim trotinetima do kraja godine

Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja i član radne grupe za izradu Zakona o bezbednosti saobraćaja Milan Ilić rekao je za Sputnjik da će, prema dosadašnjim diskusijama, trotineti najverovatnije biti zabranjeni na kolovozu. Najveća brzina kretanja mogla bi da bude od sedam do 10 kilometara na sat, kako bi bila usklađena sa brzinom kretanja pešaka.

S tim se ne slaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja i član radne grupe Damir Okanović, koji smatra da trotinetima nije mesto na trotoaru, jer se oni razvijaju iz dana u dan i postaju sve brži. U svetu postoje trotineti koji dostižu brzinu i do 150 kilometara na sat, a na našem tržištu mogu da se kupe oni koji idu čak do 100.

„Ukoliko propišemo da se trotineti kreću trotoarom, ali uz ograničenje brzine od sedam kilometara na čas, postavlja se pitanje ko će i na koji način meriti brzinu kretanja trotinetista na trotoarima. Takođe, ako dozvolimo da se trotineti kreću trotoarima, to znači da svaki put kada izlazite iz zgrade, prodavnice ili kafića morate dobro da pogledate da ne naiđe trotinet“, ističe Okanović.

Izvesno je da će trotineti morati da imaju ispravne kočnice, svetlosno-signalne uređaje i to spreda belo, a pozadi crveno svetlo, kao i zvonce.

Maloletnici u vožnji

Uzrast dece koja će moći samostalno da upravljaju električnim trotinetima i dalje se procenjuje, kao i to po kojim površinama će moći da voze. Ti propisi mogli bi da budu slični onima za kretanje biciklima.

„Mislim da deca ispod 14, čak i 16 godina ne bi trebalo da učestvuju u saobraćaju vozeći trotinete, jer to nisu trotineti na kojima se dete odguruje i od malih nogu uči da njima upravlja. To su trotineti koji imaju jake baterije i na tržištu postoje oni koji mogu da razviju velike brzine“, smatra Ilić.

Pre nego što se utvrdi ko će i po kojim uslovima moći da upravlja trotinetima, Okanović smatra da mora da se definiše kojoj će kategoriji vozila oni pripadati.

„Imajući u vidu da sada na tržištu imate trotinete koji se kreću brzinom od 100 kilometara na čas, a to je brzina koja čak ne odgovara mopedu već motociklu, postavlja se pitanje da li ćemo takav dvotočkaš klasifikovati kao motocikl ili električni trotinet. Ako prihvatimo da je, uslovno rečeno, sve što ima dva točkića na jednoj dasci trotinet, onda ćemo imati problem“, naglašava Okanović.

Moguće i registrovanje

Propisi za električne trotinete biće nalik onim u zemljama EU koje imaju slične saobraćajne uslove kao Srbija. Na koje zemlje će se Srbija konkretno ugledati po tom pitanju još nije odlučeno, ali se na sastancima radne grupe pominjala Slovenija, jer nam je najpribližnija po mentalitetu i uređenosti saobraćajnica.

„U nekim zemljama se ide do tog nivoa da se ta vozila registruju. Kod nas se to razmatra. Videćemo šta je neophodno, a šta ćemo ostaviti za budućnost“, predočio je Ilić.

Zbog raznolikog terena i drugačijih uslova u saobraćaju u različitim delovima zemlje moguće je da će, nakon donošenja Zakona, neke propise zasebno donositi i lokalne samouprave, kako bi bili u skladu sa područjem u kom treba da se primene.

Statistika o nezgodama ne postoji

Pošto električni trotineti nisu regulisani Zakonom, statistika o nezgodama i nesrećama u kojima su učestvovali ne postoji. Prema Ilićevim rečima, za sada nije bilo većih incidenata, ali ih očekuju jer je tih vozila sve više, pa će aktivnosti da se njihovo kretanje uredi biti pojačane.

Donošenje propisa odužilo se zbog pandemije virusa korona, usklađivanja sa direktivama iz EU, ali i zbog toga što je teško uskladiti pravila o upravljanju vozilom koje je do juče išlo 10, a danas ide i do 150 kilometara na sat.

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja apeluju na građane da se u saobraćaju ponašaju odgovorno, da poštuju postojeće propise, kao i preporuke o upravljanju električnim trotinetima dok Zakon ne bude gotov, a posebno na roditelje, kojima savetuju da deci ne kupuju dvotočkaše na struju.

Pročitajte još:

Komentar