Današnju posebnu sednicu parlamenta Republike Srpske „zakazali“ su, praktično, hrvatski i bošnjački član Predsedništva BiH, preglasavši srpskog, Milorada Dodika, prilikom donošenja tri odluke - jedne iz domena bezbednosti i dve iz obrazovanja, iako je reč o stvarima koje su u nadležnosti entiteta.
Ukoliko poslanici u Banjaluci odbiju odluke ostala dva člana Predsedništva BiH, one će biti nevažeće i više se ne mogu stavljati na dnevni red Predsedništva.
Po oceni politikologa iz Banjaluke, Vojislava Savića, u ovakvim slučajevima, od same sadržine odluka, daleko je bitnije da bude odbranjen ustavni princip po kome ono što je ustavna nadležnost entiteta, odnsno RS, ne može da prisvaja Predsedništvo BiH. Zato je reč o odbrani vitalnih interesa RS i zato bi bilo dobro da se u takvim slučajevima pokaže jedinstvo poslanika.
Jedinstvo u odbrani vitalnih interesa Srpske
On podseća da u Sarajevu uvek postoji namera da prošire nadležnosti zajedničkih organa u institucijama BiH.
„I ova odluka koja se tiče memoranduma Ministarstva bezbednosti BiH i američkog Ministarstva unutrašnje bezbednosti o saradnji u vezi sa upotrebom putničkih informacija, kao i druga odluka o odobravanju zaključivanja Sporazuma o učešću BiH u programu za međunarodno ocenjivanje učenika i pristupanju BiH Međunarodnom istraživanju razvoja čitalačke pismenosti, sve je to nadležnost entiteta. I ne mogu institucije BiH, a pogotovo ne preglasavanjem, da donose odluke iz tih nadležnosti“, objašnjava Savić za Sputnjik.
On smatra važnim da se na svaki takav pokušaj reaguje na isti način i da se vremenom stvori praksa kod komšija u Federaciji da uopšte i ne pokušavaju takve stvari i da znaju da to neće proći.
To je, kako kaže, stvar elementarnog nacionalnog dostojanstva. S druge strane, političari izabrani u RS dužni su da štite nadležnosti koje je Srpska dobila i koje su, napominje on, ionako narušene dugogodišnjim pritiscima i sličnim potezima koji su nekada znali da prođu ispod radara javnosti.
Potpuna saglasnost bila bi iznenađenje
Savić ukazuje na to da je preglasavanje postala praksa u Predsedništvu BiH, pogotovo od kada su u njemu dva političara koja pripadaju sferi uticaja političkog Sarajeva. Hrvatski i bošnjački članovi Predsedništva BiH, Željko Komšić i Šefik Džaferović, kako dodaje, dolaze iz istog političkog miljea, sa istim dugoročnim ciljem koji je unitarna BiH.
„Tako da do kraja mandata treba očekivati ponavljanje sličnih situacija i ovo će verovatno biti način na koji će se to rešavati, jer RS ima institucionalne mehanizme da se zaštiti ukoliko neko krene da zadire u njene nadležnosti“, uveren je Savić.
Na pitanje, da li to što Dodik poziva na jedinstven stav svih stranaka u parlamentu kada treba odbraniti nadležnosti RS, znači da postoji sumnja u to jedinstvo, sagovornik Sputnjika kaže da je to tako i da su neki političari zarad samog kontriranja spremni da naprave spektakl.
„U ovakvim stvarima ne sme da bude narušavanja jedinstva i to se do sada obilo o glavu strankama i političarima koji su to radili. Tako samo limitiraju sebe i svoje mogućnosti i odbijaju glasače koji su u RS većinom nacionalno orijentisani“, kaže Savić.
S obzirom na dosadašnju praksu, po njegovoj oceni, teško je znati hoće li na sednici biti tog jedinstva. Verovatno će, dodaje on, neki biti uzdržani, a neki pojedinci će početi da pričaju o drugim temama.
„Iskreno, više bih se iznenadio kada bi predlog podržali svi“, iskren je politikolog iz Banjaluke, koji ne dovodi u sumnju da će nadležnosti RS biti očuvane.
Postoji potrebna većina u RS
On objašnjava da je potrebna kvalifikovana dvotrećinska većina da bi bila blokirana odluka Predsedništva BiH, odnosno da bi Dodikov veto stavljen na odluku donetu preglasavanjem dva člana Predsedništva BiH bio važeći.
Vladajući SNSD i stranke okupljene oko njega imaju tu većinu i tu ne bi trebalo da bude problema, ističe on, a na pitanje da li tri odluke o kojima će parlament odlučivati same po sebi imaju u svojoj sadržini nešto sporno, on kaže da one mogu biti benigne ali da je poenta u tome da su one u nadležnosti entiteta.
„Nasiljem visokog predstavnika i međunarodne zajednice i sada su ovlašćenja zajedničkih organa veća nego što je trebalo da budu po Dejtonu. Ako to dozvolite jednom, onda ostavljate prostor za svaki naredni put da se to tako na mala vrata uvlači i da se sutra nađete u velikom problemu“, ističe Savić.
On napominje da se memorandum Ministarstva bezbednosti BiH i američkog Ministarstva unutrašnje bezbednosti odnosi na upotrebu putničkih informacija, što podrazumeva davanje podataka o putnicima drugoj državi, što zavisno od toga kako je to formulisano, može da bude i dobro i loše. Ali dodaje da to nije ni bitno, jer je američko ministarstvo takav sporazum moglo da napravi sa institucijama entiteta, odnosno ministarstvom bezbednosti RS i takim u Federaciji BiH ukoliko im je zaista cilj da dođu do informacija.
„Ako je to za opšte dobro, za prevenciju terorizma, kontrolu migrantskih talasa i MUP RS bi drage volje sarađivao. Ali mora se znati red“, ističe Savić za Sputnjik.