Tako je, sasvim neočekivano, poput rok zvezde, ministar Rasim Ljajić iz zaleta sa bine skočio u publiku u jeku svoje kampanje. I dok se Ljajićev rok star momenat možda i može objasniti kao simpatičan potez nekoga koga je ponela atmosfera, predizborni spotovi se unapred osmišljavaju i prave tako da pošalju jasnu poruku određenoj ciljnoj grupi birača, kao i da ubede one neopredeljene.
Kome se, dakle, obraćaju Nenad Čanak i Marko Đurišić, koji „kano klisurine“ odolevaju olujnoj kiši, ili Gordana Čomić, koju neuspešno streljaju dok su joj vezane oči, a ona svojim egzekutorima pokazuje prst, najverovatnije srednji pošto je blurovan? Šta želi da kaže Sergej Trifunović, lider Pokreta slobodnih građana kada na društvene mreže okači snimak na kome peva četničku pesmu „Nad Kraljevom živa vatra seva“?
Korisnike društvenih mreža zabavio je i Miloš Popov, kandidat koalicije Metla 2020, koji u džejmsbondovskom stilu, za šankom polumračnog bara naručuje martiini i poručuje dami koja mu se obraća da „zaokruži Metlu“.
Ekstremni spotovi i moralno čistunstvo dela opozicije
Što se srednjeg prsta Gordane Čomić tiče, prema rečima novinara Zorana Panovića radi se o poruci onima koji su ovu bivšu potpredsednicu Demokratske stranke, provlačili korz „toplog zeca“, smatrajući da izlaskom na izbore ulazi u kolaboraciju sa Srpskom naprednom strankom.
„To je jedna vrsta privlačenja publike koja je protiv Vučića, ali kojima se smučila i „moralna policija“ iz „prave opozicije“, koja stalno nešto nadgleda ko je ispravan, a ko nije“, kaže on.
Ekstravagancija je jedini način da neke od izbornih lista privuku pažnju i postanu prepoznatljive u javnom mnenju, objašnjava Panović potrebu pojedinih partija i koalicija za „šokantnim“ spotovima i ponašanjima.
„Imamo ličnosti koje su prepoznatljive i to istraživanja javnog mnenja jasno pokazuju, ali ne mogu da se identifikuju sa listama. Svi znaju za Rasima Ljajića, ali nisu baš sigurni kako mu se zove partija. Ja znam mnogo ljudi koji misle da je Boris Tadić još predsednik Demokratske stranke ili da je Koštunica još predsednik DSS. Znači, sada treba nove identitete povezati sa ličnostima“, kaže Panović.
Čanak bi da vrati stare glasače
Tako bi, prema njegovim rečima, birači sada trebalo da povežu Nenada Čanka, koji je uvek povezivan sa Vojvodinom, sa listom koja se zove Ujedinjena demokratska Srbija, koja okuplja i neke ljude iz Demokratske stranke, na primer Gordanu Čomić. Sličan problem ima i koalicija Metla, čiju okosnicu čini DSS, koja pored ekstravagantnih spotova ima i ekstravagantno ime, kaže Panović. Sada treba povezati Metlu, DSS i njenog predsednika Miloša Jovanovića.
„Zato su ti spotovi malo napadniji, ekstravagantniji, da bi se na neki način napravila differentia specifica između lista, partija, da bi ljudi znali koga da zaokruže. Za razliku od Sergeja Trifunovića koga svi prepoznaju, ali, opet, da li znaju da je on na čelu Pokreta slobodnih građana...“, pita se Panović
Nad Sergejem živa vatra seva
I snimak na kojem Trifunović peva četničku pesmu „Nad Kraljevom živa vatra seva“ može da bude u funkciji izborne kampanje, premda sam Trifunović tvrdi da se šegačio, dodaje Panović.
Nenad Čanak pokušava da obnovi svoje biračko telo u Vojvodini i da pokaže da je ideja autonomije severne srpske pokrajine živa, da nije antisrpska i da povezuje Srbiju kroz koaliciju Ujedinjena demokratska Srbija.
„Njegov spot je prepoznatljiva matrica. To se često može videti. Čak i televizije, kada prave neke prigodne programe, uzimaju inserte neobičnih situacija u kojima su se našli njihovi novinari... To je jedna simpatična dosetka, ništa novo, ali skreće pažnju, iako deluje pomalo bizarno, ali polako počinje da pozicionira Ujedinjenu demokratsku Srbiju“, smatra Panović.
Međutim, prema Panovićevim rečima, postavlja se pitanje nije li kasno da birači povežu ideju vojvođanske autonomije sa Srbijom i bivšim Demokratama.
Čudna sposobnost Vučića i SNS
Po kreativnosti i ekstravagantnosti ne zaostaje ni vladajuća Srpska napredna stranka. Nakon što je REM zabranio emitovanje njihovog spota, gde predsednik Vučić razgovara sa detetom i nudi mu da mu „vrati tatu iz Nemačke, naprednjaci su u etar lansirali dva spota – jedan sa dinosaurusima, čija je poruka da treba izaći na glasanje ukoliko nećete da opozicija uništi srpsku ekonomiju, a vi izgubite posao. U drugom se pojavljuje robot Ema, koja odlučuje da ostane u Srbiji, jer je Srbija zemlja sa svetlom budućnošću.
Srpskoj naprednoj stranci nije potreban rejting, ali mu je potrebna stalna prisutnost za održanje rejtinga, komentariše Panović, koji napominje da je SNS pravio ekstravagantne spotove pre svih drugih. On podseća na spot u kojem je Vučić u avionu koji porpada.
„Setimo se da Vučić ima čudnu sposobnost da mu ekstravagantni spotovi ne ispadaju toliko tragikomični. Setimo se spota sa profesorkom, kada vraća knjigu u biblioteku. Taj spot je prošao bez političkih posledica. Nije izgubio na rejtingu, čak je i dobio“, objašnjava on.
Naš sagovornik podseća i na spotove SNS na tragu autoironije, kada predsednik Izvršnog odbora SNS Darko Glišić i narodna poslanica Marija Obradović spremaju sendviče, kao i na spot sa letećim automobilom.
„To je pokušaj da se medijski predstavi ono što je Ana Brnabić uspela, da od digitalizacije napravi ideologiju. To je poruka i spota sa robotom Emom, a dinosaurus je za mene jedna vrsta podsećanja na 2011. ili 2012, kada je bilo onih u DS koji su kalkulisali sa SNS i pravili dogovore. To je kao neka parodija na „Park iz doba Jure“ – kada se igrate sa političkim DNK evo šta može da ispadne“, zaključuje Panović.