Uprkos više nominacija, Klint Istvud nije nikada osvojio Oskara za glumu, ali je kao reditelj postao jedan od trojice, uz Miloša Formana i Frensisa Forda Kopolu, koji su osvojili po dva Oskara za najbolji film. U 74. godini života, Istvud je postao najstariji autor kome je to uspelo.
Klint Istvud – međa između klasičnog i novog Holivuda
Profesoro Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu dr Aleksandar Janković kaže za „Orbitu kulture“ da se od velikih reditelja očekuje da snimaju svoja najveličanstvenija dela između 25. i 50. godine života, retki od njih to urade i u sedamdesetim, ali je samo Klint Istvud i u osamdesetim snimao razložne, fokusirane i politički i narativno bitne filmove.
„Jednostavno, on je jedna zanimljiva međa između klasičnog Holivuda Džona Forda i Hauarda Hoksa sa 'Novim Holivudom' koji je počeo krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih. Mislim na Sema Pekimpoa i na ove levo orjentisane reditelje kao što su Frensis Ford Kopola ili Piter Bogdanović, pa sve do najnovijeg američkog filma, za koga ne mogu da kažem da je u konfliktu sa Istvudom, ali je svakako nešto drugo od stila Klinta Istvuda“, kaže Jnković.
On ističe da se Istvudova glumačka i rediteljska karijera ne mogu porediti i podseća na razvojni put jednog od najznačajnijih holivudskih autora.
Kako je Tarantino opisao Istvuda
„Glumio je i kad je bio mlad, ali je suštinsku slavu stekao dolarskom trilogijom Serđa Leonea, o čemu dosta dobro govori film 'Bilo jednom u Holivudu' Kventina Tarantina o drugorazrednim američkim glumcima koji su ostvarili uspeh u 'špageti vesternima'. Međutim, Istvudova američka karijera definitivno počinje ulogom u filmu 'Prljavi Hari' Dona Sigela, sa tih pet nastavaka sve do kraja osamdesetih“, kaže naš sagovornik.
Već sredinom osamdesetih i sam Istvud počinje da pravi „patriotske, patrijarhalne, konzervativne“ filmove, u nekom trenutku i militantne, dodaje Janković.
„Ako uzmemo i 'Bledolikog jahača' koji je neka vrsta rimejka filma 'Šejn' onda jednostavno vidimo da se on nikad neće uklapati u te neke trendove nego će samo nastaviti da radi ono što su radili i pomenuti reditelji klasičnog Holivuda“, smatra Janković.
Renesansna ličnost i gospodin u godinama
Zanimljiv je i podatak da je Istvud jako talentovan kompozitor i vekliki ljubitelj džeza što se moglo videti u njegovom filmu „Ptica“ o Čarliju Parkeru, a i skoro pola saundtreka za njegov revizionistički vestern „Neoprošteno“ uradio je on, a vrlo delikatnu glavnu temu filma lično je odsvirao na gitari.
„Čini mi se da je on jedna višestruko talentovana ličnost koja ne može da živi u jednoj dimenziji i samim tim, sve te dimenzije njegove ličnosti i glumačke i rediteljske, a i producentske upravo nam govore koliko je Klint Istvud jedan zanimljiv, višelojan gospodin u godinama“, kaže Janković.
Istvud, koji važi za jednog od najpoznatijih konzervativaca Holivuda, u svojim delima govori o mitološkoj, ajzenhauerovskoj Americi pre pojave pop kulture, početkom šezdesetih godina, ocenjuje sagovornik Sputnjika.
„Kad pričamo o filmu koji bi najbolje taj konzervativizam izneo, onda je to film 'Grand torino' iz njegove poznije faze. Režirao je i glumio i vijetnamskog i korejskog veterana koji živi u komšiluku sa vijetnamskom porodicom iz Sajgona koja je bila na strani Amerikanaca. Jednostavno, taj njegov klik u glavi koji je doživeo na kraju tog filma govori o tom klasičnom Amerikancu koji živi kroz Džona Forda i Frenka Kapru i sve te ostale velikane klasičnog Holivuda“, kaže Janković.
Dva lica – sa šeširom i bez šešira
Izgleda paradoksalno da se jedan od napoznatijih holivudskih konzervativaca proslavio u vreme „Novog Holivuda“ i to u van Sjedinjenih Država, u evropskom filmu. Međutim, Janković smatra da je prirodno da čovek takve pojavnosti kao što je Klint Istvud uradi to što je uradio u „špageti vesternima“.
„Sam Serđo Leone je rekao da Klint Istvud ima dva karakterna, izražajna lica – jedno sa šeširom i jedno bez šešira. Mislim da je on u početku bio oslonjen na Novi Holivud i ako uzmemo u obzir da je scenario za 'Prljavog Harija' radio još jedan konzervativac Džon Milijus, tako da je taj odnos Harija Kalahana prema autoritetu, znački, ustavu, zakonu, bogu opet baziran na tom klasičnom Holivudu“, objašnjava naš sagovornik.
I Bata i Gidra
Glumačka karijera Klinta Istvud mogla bi se donekle porediti sa karijerom našeg Bate Živojinovića, posebno sa njegovim „partizanskim opusom“, smatra profesor Fakulteta dramskih umetnosti.
„Što kaže Hajrudin Krvavac za Batu u 'Valteru', on tokom celog filma ima jedno stanje. Ali ako bih morao da tumačim tu glumačku izražajnost, možda bih pre uzeo njegovog kolegu iz 'špageti vesterna' Gidru Bojanića koji je, dok nije počeo da glumi Žiku u franšizi 'Lude godine', bio visok, markantan, izražajan, skoro pa istvudovski. A Klint Istvud gotovo da nikad nije glumio u komedijama, glumio je u jednom nesrećnom mjuziklu, ali ako moramo da poredimo, ja bih pre uzeo Gidru nego Batu“, zaključio je Janković.