ER Frans-KLM objavio je gubitak od 1,8 milijardi eura u prvom tromesečju 2020. Države ulažu milijarde, ali prognoze za celu godinu su mnogo gore od očekivanih - prema izveštaju kompanije, gubitak u drugom tromesečju biće značajno veći.
Er Frans-KLM očekuje da u ovom kvartalu gubitak ostane 95 posto i da u sledećem, kada ljudi počnu polako da se vraćaju letenju bude 80% - najveći od merdžovanja francuske i holandske kompanije 2004. godine. Ako se na zabranu letenja doda i pad cene nafte, dobija se smrtonosni koktel za avio prevoznike. Iz Pariza kažu da poseduju gorivo kupljeno za 455 miliona evra koje nije iskorišćeno, a kome je vrednost danas daleko manja.
Planirano je da avio prevoznik sa sedištem u Parizu, drugi po broju putnika u Evropi posle Lufthanze, dobije pomoć od 11 milijardi evra od državnih akcionara - Francuske i Holandije. Ovaj plan nudi kompaniji spas u najvećoj krizi u istoriji avio saobraćaja, koja bi prema podacima Međunarodne asocijacije avio-transporta, bez pomoći država, mogla da dovede do bankrota polovinu avio kompanija u svetu.
Međutim i države pomoć ne daju olako. Er Frans strahuje da bi posle ove novčane injekcije, države mogle da preispitaju svoje učešće i akcije u kompaniji.
Sve avio kompanije su u krizi
Nije ništa bolje ni u drugim svetskim avio kompanijama. Iz grupe IAG, vlasnika Britiš Ervejz, španske Iberije i Vuelinga, prijavljuju gubitak od 1,7 milijardi evra i upozoravaju da se saobraćaj neće povratiti u normalu do 2023 godine - prenosi „Gardijan“.
„Biće neophodne strukturalne promene na nivou cele industrije, ne samo u individualnim kompanijama”, rekao je izvršni direktor IAG Vili Volš.
Britiš Ervejz planira da otpusti 12 hiljada radnika i da zatvori svoj pomoćni hab na aerodromu Getvik iako je od države (Britanije i Španije) dobila 1,34 milijardi evra pomoći.
Mnoge kompanije su željne da što pre polete, međutim ima i onih koji odbijaju da rade pod novim uslovima. Krajem aprila, Majkl O Liri, direktor irske kompanije Rajan er, izjavio je za „Fajnenšel tajms“ da „neće leteti po idiotskim pravilima” koja im određuje država.
To je njegov odgovor na pravila koja nalažu da u redu od tri sedišta srednje mora biti prazno. O Liri je dodao - „Za prazna mesta u avionima će platiti ili država ili mi nećemo poleteti”.
Da se avio prevoznicima piše crna budućnost dokaz je i nedavni potez jednog od najbogatijih i najuticajnijih ljudi na planeti - Vorena Bafeta. Njegov holding Berkšir Hatavej prodao je u aprilu svoje akcije u američkim avio kompanijama. Sve svoje investicije kompanija je povukla iz Velike četvorke koju čine Delta, Junajted, Sautvest i Amerikan erlajnz.
Pročitajte još: