Leti li „Er Srbija“, zajedno sa ostalim aviokompanijama — u propast

„Er Srbija“ će deliti sudbinu većine svetskih avio-kompanija koje se trenutno nalaze u veoma teškoj situaciji. Gubici u avio-industriji su već veliki, a moguće je i da nove mere protiv korona virusa dodatno otežaju poslovanje avio-prevoznika. Delimičan oporavak te industije može se očekivati tek krajem godine.
Sputnik

Tako smatra profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić, koji za Sputnjik kaže da je avio-industrija među prvima osetila posledice ekonomske krize koja je usledila zbog pandemije korona virusa i da će možda biti među poslednjima koja će iz nje izaći.

Leti li „Er Srbija“, zajedno sa ostalim aviokompanijama — u propast

„Er Srbija“ će deliti sudbinu svetskih kompanija

Prema Savićevim rečima, činjenica da se velike svetske avio-kompanije nalaze pred bankrotom ukazuje na to da postoje zemlje koje ne pomažu domaćim preduzećima.

S druge strane, on smatra da je „Er Srbija“ u nešto drugačijoj situaciji, jer iza nje stoji snažna država, koja se opredelila da pomogne jedinom nacionalnom prevozniku, ali napominje da, čak i s tom pomoći, kompanija neće izbeći sudbinu koja je zadesila većinu svetskih avio-kompanija.

„Po prirodi stvari, uvek one kompanije koje su slabije pozicionirane, trpe krizu više nego one koje su dobrostojeće. Koliko znamo, „Etihadu“ nisu baš cvetale ruže u poslednje vreme, a zajedno i našoj „Er Srbiji“. Čeka nas jedan težak period, posebno za „Er Srbiju“, koja treba da prebrodi sve te teškoće i da se vrati bar u stanje koje je bilo pre ekonomske krize“, istakao je Savić.

Leti li „Er Srbija“, zajedno sa ostalim aviokompanijama — u propast

Oporavak avio-industrije tek na jesen ili zimu

Po njegovom saznanju, broj putnika na beogradskom aerodromu smanjen je za 95 odsto, što znači da rade samo sporadični, humanitarni i letovi koji „zaglavljene“ putnike voze iz i vraćaju u Srbiju.

Ipak, sagovornik Sputnjika naglšava da je ta situacija trenutna i da će se avio-industrija oporaviti, ali smatra da taj oporavak neće biti jednostavan, brz i lak.

„U ovom trenutku je teško procenjivati kada će doći do ozbiljnijeg oporavka. Da se prisetimo, jedna od važnih aktivnosti u avio-saobraćaju se odvijala upravo između poslovnih ljudi, druga se odnosila na transport robe, a, možda najvažnija, se odnosila na oblast turizma. Kao što vidimo, ništa od toga se neće brzo oporaviti, posebno turizam, gde su čak predviđene i posebne mere. Barem još nekoliko meseci, do jeseni ili zime, sve ove komapnije će biti u teškoj poziciji“, smatra Savić.

Mere protiv korone – dodatni teret

Upitan da prokomentariše predlog koji se pojavio u svetu da zbog socijalne distance srednja mesta u avionima budu prazna, Savić odgovara da bi to bio dodatni udar na avio-kompanije, zajedno sa „Er Srbijom“, koje su poslednjih godina ubacivale dodatna sedišta u avione.

„U tim okolnostima, većina svetskih kompanija neće moći da posluje. Ljudima se čini da je u toj branši veliki profit. Nije mali, ali su troškovi vrlo visoki i nije ih moguće smanjiti. Kada se visoki troškovi dele sa velikim brojem putnika, onda to obezbeđuje profit, ali ako se broj putnika smanjuje, onda ogromni fiksni i drugi operativni troškovi opterećuju cenu koštanja“, objašnjava Savić.
Leti li „Er Srbija“, zajedno sa ostalim aviokompanijama — u propast

On dodaje da bi se taj problem mogao rešavati povećanjem cena karata, ali da se onda javlja pitanje – ko će da putuje? 

„Upravo ta ogromna putovanja ljudi s kraja na kraj zemlje i u nacionalnim okvirima su omogućila razvoj avio-saobraćaja. Dramatično se povećavala količina tereta i broja putnika. Sada imamo potpuno suprotnu tendenciju, ne samo zbog propisa koji nam tek sleduju, nego i zbog ekonomske krize i svega što je nametnula pandemija. Svi uslovi, sadašnji i novi, koji se očekuju, nikako neće ići u korist poslovanja avio-industrije i biće samo dodatni teret“, zaključuje sagovornik Sputnjika.

Komentar