Kusturica: Svet spektakla produžena ruka religioznosti

Srpski reditelj Emir Kusturica izjavio je danas u Drvengradu, gde se održava „Pozorišni Kustendorf“, da je uvek zaveden svetom spektakla koji predstavlja produženu ruku religioznosti i da sve više veruje da se Bog može tražiti u kulturi.
Sputnik

Kusturica je bio moderator u panel-diskusiji na temu „Pozorište u društvu spektakla“, koja je održana u okviru Jesenjeg festivala pozorišta.

Panel-diskusija je zapravo razgovor o knjizi Krisa Hedžisa „Imperija iluzija — kraj pismenosti i trijumf spektakla“, koja govori o aspektima američkog društva na zanimljiv način koji danas više odgovara čitalačkoj publici od naučnih teza.

Kusturica je rekao da je ovo vreme potpuno neopagansko, a da je čitanje misli, telepatija, bila privilegija vremena kada je država bila deo društvenog tabua.

„Vreme u kojem živimo je potpuno neopagansko i na najvećem delu naše planete je ofirano i potpuno otvoreno, ono je u opoziciji sa tom skrivenom ljudskom potrebom za intimom. Sve je na prodaju i sve je uokvireno na perfekciji slike koja nas je odvojila od hoda ka Svetom Trojstvu, nego nas je same uputila na moguću slavu“, istakao je Kusturica.

Prema njegovim rečima, deoba tog prostora u fiktivnom svetu postala je trka za komadom slave i slike koja, nažalost, postaje deo propagande.

Kusturica je dodao da je u suprotnosti sa tom idejom jedino vera u apostolsko hrišćanstvo koje, između ostalog, postavlja onostrane ljudske vrednosti, koje su davno ispisane krvlju i patnjom takvog hrišćanstva.

On je istakao da je uvek zaveden svetom spektakla koji predstavlja produženu ruku religioznosti.

„Kako vreme odmiče, sve više verujem da se Bog može tražiti u kulturi, da je skriven u hemiji koju čovek luči u trenutku kad se sudara sa predstavom, sa uzvišenim filmom i sportskim događajem“, istakao je Kusturica.

Osnivač „Kustendorfa“ smatra da u ljudskoj podsvesti postoje slojevi koji su kroz vekove pretvarali čoveka u jedno biće i koje, pored svojih egzistencijalnih problema, uvek ima vremena da reaguje na ono što se danas pogrdno zove spektaklom i što ga dovodi do katarze.

Panel-diskusija održana je u okviru Jesenjeg festivala pozorišta „Kustendorf“ u amfiteatru „Noam Čomski“ u Drvengradu, prenela je RTRS.

U panel-diskusiji, koju je moderirao Kusturica, učestvovali su književnik Milan Ružić, Milorad Vučelić i pozorišni reditelji Mladen Materić i Milan Nešković.

Komentar