Folksvagen im raspalio maštu — Bugari i Rumuni nude milijarde evra i hiljade hektara

Bugari ulažu skoro milijardu evra da privuku „Folksvagen“, Rumuni su već spremili građevinsko zemljište, a ni Srbija neće odustati. Mašta na Balkanu je raspaljena jer je „Folksvagen“ zamrzao plan da fabriku gradi u Turskoj.
Sputnik

Odluka „Folksvagena“ da zamrzne svoju investiciju planiranu u Turskoj raspalila je maštu Srbije, Bugarske i Rumunije, koje su ranije pominjane među favoritima za investiciju, piše danas „Dojče vele“, prema čijim informacijama, iza kulisa traje trka u ponudama koje bi mogle da privole „Folksvagen“ da 1,4 milijarde evra investira u neku od tih zemalja.

„Značajno je sa naše strane da u odnosu na Bugarsku imamo dosta kvalitetniju kvalifikacionu strukturu radnika sa tehničkim znanjima, a i dovoljan broj radnika koji mogu da podrže takvu investiciju, koja nije samo usamljena u smislu proizvodnje ’Folksvagena‘, već i proizvodnje komponenti i dobavljača“, izjavio je tako direktor Razvojne agencije Srbije Radoš Gazdić.

On nije krio da će Srbija nastaviti da potencira pregovore o dolasku nemačke kompanije u zemlju.

Široka mreža proizvođača automobilskih delova je bitan faktor za odlučivanje, kako je to u ranijem intervjuu za „Dojče vele“ rekao ugledni nemački stručnjak za automobilsku industriju Štefan Bracel, šef Centra za auto-moto menadžment. On je istakao da „Folksvagen“ odlazi baš u taj deo Evrope i zbog niskih troškova plata i niske cene električne energije. To što je odluka isprva pala na Tursku govori da članstvo u Evropskoj uniji nije bilo ključno, kao što su se nadali u Bugarskoj.

Bugari se još nadaju

Nekadašnji predsednik Bugarske Rosen Plevnelijev, počasni predsednik moćne mreže „Jutomotiv klaster Bulgarija“, objavio je da je Sofija povećala početnu ponudu i „pronašla način da ’Folksvagenu‘ umesto planiranih 135 miliona evra ponudi između 250 i 260 miliona evra“. Plevnelijev je rekao da se čeka odgovor iz Volfsburga.

Bugarska je ukupno spremna da uloži 800 miliona evra, jer pored indirektnih subvencija, tu je i ulaganje u infrastrukturu, železničke veze i auto-put u Elin Pelinu pored Sofije, gde se nalazi zemljište na kojem bi trebalo da se gradi fabrika.

Folksvagen im raspalio maštu — Bugari i Rumuni nude milijarde evra i hiljade hektara

Koliko god izgledalo primamljivo, nova ponuda ne znači automatski da će se „Folksvagen“ vratiti svojoj „drugoj opciji“ Bugarskoj, jer za razliku od Srbije ili Turske, Bugarska kao članica EU ne sme da nudi direktne subvencije po radnom mestu, podseća nemački radio.

Izvor tog medija u Sofiji zato navodi da „Folksvagen“ možda nikada nije ni hteo u Bugarsku, već je ponudu Sofije „koristio samo kao sredstvo kako bi napravio bolji posao sa Erdoganom“. Plevnelijev je čak najavio žalbu Evropskoj komisiji, jer „Folksvagen“ i Turska navodno nisu poštovali evropska pravila o konkurenciji.

I Rumunija u igri

Rumunija takođe razmišlja da poveća ponudu, kako bi dobila šansu. Arad na zapadnoj granici zemlje prema Mađarskoj i Srbiji bi s rumunske tačke gledišta bio idealan za novu fabriku. Prednosti lokacije su dobre veze sa Zapadnom Evropom i jeftina radna snaga, takođe i iz susednih zemalja, navodi se u Bukureštu.

Rumunski ministar trgovine Stefan Radu Oprea je potvrdio da je Vlada u Bukureštu ponovo pokrenula pregovore sa „Folksvagenom“ kako bi ta investicija došla u Rumuniju.

Ekstremno povoljne troškove proizvodnje će omogućiti i brze železničke veze, auto-put i aerodrom, kao i mnogi snabdevači koji su već u tom regionu, rekao je Georgi Falka, gradonačelnik Arada. On je već spremio građevinsko zemljište na 1.100 hektara.

Bukurešt i Sofija su u međuvremenu saopštili da ponuđenim subvencijama neće kršiti pravila zajedničkog tržišta EU.

„Folksvagen“ se još nije oglasio, konstatuje „Dojče vele“.

Komentar