Sve verzije aplikacije koriste veštačku inteligenciju i menjaju facijalne ekspresije i izgled osobe sa fotografije. Ali, da bi korisnik mogao da vidi sebe podmlađenog ili starog, u većini aplikacija mora da prihvati uslove korišćenja, čime kompaniji koja stoji iza aplikacije ili društvene mreže dozvoljava da raspolaže sa njegovim podacima.
Hoće li se uključiti i FBI
Senator Šumer tvrdi da se sve fotografije iz ruske verzije aplikacije mogu ubuduće koristiti bez saglasnosti vlasnika, što može da predstavlja pretnju po nacionalnu bezbednost, ali i pretnju po bezbednost informacija miliona američkih korisnika.
Takođe objašnjavaju i da ne prodaju i da ne dele korisničke podatke sa trećim stranama; da su sve funkcije Fejsapa dostupne i bez prijavljivanja i da je ovu opciju izabralo 99% korisnika. Dakle, ruska kompanija nema pristup podacima preko kojih bi mogla identifikovati osobu čiju fotografiju obrađuje.
Neopravdane optužbe
Dušan Stojičević, konsultant za IT bezbednost, kaže da je prašina koju je podigao američki senator i tako opteretio server ruske kompanije u najmanju ruku neopravdana.
„Kada se registrujete na Fejsbuku dobrovoljno mu dajete vaše fotografije; dakle Amerikanci negde tamo, gde god da su serveri, na raspolaganju već imaju vaše ime i lice“, podseća Stojičević.
„Ako posmatrate sve to politički, hajka može da se napravi, ali tehnički gledano, svi ti podaci su vidljivi na Guglu, na Fejsbuku i na drugim socijalnim mrežama. Ako neko želi da prikupi podatke, on će lako pomoću pretrage da iščita podatke o pojedinim ljudima, da nađe slike. Ne bih mogao da se odredim da li je to što je rekao demokratski političar tačno ili nije, ali ne vidim zašto se diže tolika prašina, ne vidim da je sve to problematičnije od onog što već imamo“, tvrdi Stojičević.
Kao Skripalj i S-400
Aleksej Fjodorov sa Moskovskog instituta elektronske tehnike takođe ima jednostavno objašnjenje za buku koja se digla oko „Fejsapa“.
„A čemu takva buka oko Skripalja ili oko S-400 u Turskoj? To je čisto političko pitanje. Uđite u bilo koju aplikaciju i skoro svaka će vas navesti na to da otkrijete neke lične podatke. Studenti mog instituta u stanju su da preko Fejsbuka, Instagrama i sličnih mreža izvuku takvu količinu informacija da je to teško i zamisliti“, kaže ruski ekspert.
Američki dosije
Andrej Manojlo, profesor Moskovskog državnog univerziteta, komentarišući tvrdnju američkog senatora da je „Fejsap“ pretnja za nacionalnu bezbednost, kaže da se Amerikanci bave otprilike istim:
„Pod paravanom raznih aplikacija, igri i programa zabavnog karaktera gde se traži registracija, oni sakupljaju lične podatke, pri tom iz različitih izvora, a onda ih objedinjavaju i dobijaju takozvani „big data“. Lični podaci kod Amerikanaca formiraju dosije za svakog aktivnog korisnika Interneta. Odnosno, ta tehnologija je njima i te kako poznata“, kaže Manojlo.
Upoznat sa svim ovim činjenicama, naš sagovornik iz Beograda kaže da se na svom profilu na Fejsbuku često zeza na temu „loših Rusa“ i da uvek namerno objavljuje postove na engleskom.
„Postoji jedan trend gde se, kroz personifikaciju Putina, Rusija predstavlja kao ’bed gaj‘ u svetu“, kaže Stojičević.
„Zato što sistemi poput američkog, koji pokušavaju da se pitaju za sve što se dešava na planeti, moraju da imaju neprijatelja, arhineprijatelja ili nekog izmišljenog neprijatelja da bi se protiv njega borili i prodavali oružje. Nedavno sam, upravo na Fejsbuku, preneo da su Amerikanci napali i hakovali rusku mrežu. Oni prozivaju Ruse da su uradili to, to, i to, a oni sami to isto rade“, ocenjuje Stojičević.
Strah od konkurencije
Komentarišući ovaj stav, profesor Andrej Manojlo kaže da se Amerikanci više boje svojih ljudi, jer mnogi američki zvaničnici, uključujući senatore i kongresmene, prilično su brbljivi, baš kao i pripadnici specijalnih službi.
„Curenja ima stalno i upravo zato Amerikance progone strahovi i fobije. Ali sasvim je moguće da je ovde u pitanju i strah od konkurencije, jer tehnologije koje omogućavaju da vidiš kako ćeš izgledati kad ostariš ili obrnuto, imaju tržišnu vrednost, tražene su i imaju tržište koje će biti sve šire. Drugim rečima, to je prilično velik novac u smislu kapitalizacije, a profit je veći nego od obične reklame. Zato je sasvim moguće da je izjava senatora zaparavo lobiranje koje su platile iste one američke kompanije koje bi htele da naprave sličnu aplikaciju, a da pritom istisnu ruskog konkurenta“, navodi Manojlo.