Prvi helikopter stiže u Srbiju do marta, dok će poslednji od šest dogovorenih stići do kraja 2019. godine.
"Ovo je projekat koji je započeo još predsednik Vučić, kao predsednik Vlade i evo sada se privodi kraju. Ovo je za nas ogroman tehnološki napredak. Možemo slobodno da kažemo da ćemo kupovinom ovih helikoptera preskočiti dve generacije. Mi imamo Gazele koje je proizvodio „Erbas", ali to smo kupovali davnih 70-ih i 80-ih godina, a ovo je sada potpuno nova generacija H-145 „Erbasovih" helikoptera, koji su među najsavremenijim na svetu. Naši piloti treba da prođu kroz odgovarajuće obuke i čim to bude završeno, ovaj helikopter će u martu postati deo naoružanja naše vojske, koja će postati daleko naprednija i sa ovim helikopterima biće verovatno i najnaprednija u čitavom regionu", istakao je ministar Vulin.
Poredeći dosadašnje helikoptere Vojske Srbije, ministar je istakao da će novi biti daleko bolji, ne samo zbog pristupa u samoj konstrukciji, već i zbog činjenice da će biti naoružani srpskim naoružanjem.
"Ističemo da su ovo helikopteri koji će biti naoružani našim naoružanjem. U početku su naši partneri bili sumnjičavi prema tome da li to možemo da uradimo, pošto se to vrlo retko ili skoro nikada ne radi, da proizvođač helikoptera dopusti kupcu helikoptera da stavlja svoje naoružanje na njega. Kada su se uverili u kvalitet i našeg naoružanja i naših inženjera, koji će to naoružanje implementirati na ove helikoptere, dobili smo dozvolu i to će biti urađeno. Ovo su helikopteri koji će biti naoružani srpskim naoružanjem i srpskom pameću. To je velika stvar", rekao je ministar Vulin.
Prema njegovim rečima, naši piloti su odlično savladali obuku i imaju sve pohvale od predstavnika kompanije „Erbas", koji kažu da nisu videli pilote koji tako brzo uče i koji se tako brzo prilagođavaju.
"Kao što znate, Srbija je vojno neutralna zemlja i ovo je najbolji dokaz zašto je vojna neutralnost baš dobra za nas. Mi biramo šta ćemo uzeti i sa Istoka i sa Zapada. Sve što je dobro za našu vojsku biće deo naoružanja naše vojske. Ovo su zapadni helikopteri, baš kao što kupujemo istočne helikoptere. Vojno neutralna zemlja može da bira i mi ćemo tu privilegiju koju smo izborili, da možemo da odlučujemo i biramo, ljubomorno i tvrdoglavo čuvati", istakao je ministar Vulin.
Kada je reč o helikopteru H-145M, direktor „Erbasa" zadužen za vojni program dr Klaus Prcemek istakao je da se taj model u komercijalnoj upotrebi koristio u svrhe medicinskih evakuacija važdušnim putem, a da je za potrebe Vojske Srbije taj vazduhoplov prilagođen njenim specifičnim potrebama, kao što su zadaci traganja i spasavanja, koji su specifični i za koje je potrebna posebna oprema. Kako je dodao, taj vazduhoplov može da bude prilagođen i potrebama drugih zadataka, što će, kako je istakao, Vojska Srbije izabrati u skladu sa svojim potrebama.
U tome se, dodao je, i ogleda prednost tog modela helikoptera u odnosu na druge. Uz određeni paket opreme on može biti korišćen i u vojne i u komercijalne svrhe u zavisnosti od potreba i zato su svi korisnici do sada bili zadovoljni, naglasio je direktor „Erbasa".
Na obuci u fabrici u Doneuvertu su srpski piloti i inženjeri. Potpukovnik Ivica Živadinović jedan je od pilota koji će upravljati helikopterom H-145 M.
"Helikopter H-145M je za Vojsku Srbije jedan veliki tehnički iskorak. Ima mnogo elektronske opreme i jedan vrlo izuzetan auto pilot koji mu daje mogućnosti koje mi do sada u Vojsci nismo imali. Zahvaljujući njegovom vrlo preciznom auto pilotu on može da dugo i precizno održava mesto, pa je pilot potpuno rasterećen. Pozicija se održava precizno, može da leti u svim meteorološkim uslovima, ima veliki dolet, mogućnost da preveze ukupno 10 putnika. Jedan je od retkih helikoptera u svetu kojim možete u slučaju otkaza jednog motora potpunio bezbedno da nastavite let sa samo jednim motorom", naglasio je potpukovnik Živadinović i dodao da mogućnosti ove letelice prevazilaze mogućnosti pilota, kao i da ima širok spektar upotrebe.
"Jedan sam od retkih ljudi koji je imao sreću da leti na helikopteru koji je izašao iz fabrike. Piloti čekaju ceo život da polete na novom helikopteru. Meni je ovo drugi put, imao sam sreću da pre dve godine poletim na Mi-17 koji je stigao iz Rusije", istakao je potpukovnik Živadinović. Govoreći o obuci pilota i tehničara on ističe da je obuka izazovna i da se svi trude da je savladaju što bolje.