Italija se priključuje velikom kineskom projektu

Italija bi mogla da postane prva država iz grupe „velike sedmorke“ koja bi se priključila kineskoj inicijativi „Jedan pojas — jedan put“.
Sputnik

Kineski list „Saut Čajna morning post“ poziva se na izjavu zamenika predsednika Vlade Italije Luiđa di Maja da bi memorandum o razumevanju sa kineskom stranom u vezi sa učešćem Italije u projektu „Pojas i put“ mogao da bude potpisan do kraja godine.

Inicijalno je kineski plan „Pojas i put“ podrazumevao masovno učešće samo zemalja učesnica u infrastrukturnim i logističkim projektima. Pa ipak, sada se okvir za učešće ne svodi samo na biznis, već i na kulturne i čak političke projekte. Više rukovodstvo NR Kine ovom ogromnom projketu poklanja mnogo pažnje, i to ne čudi. Sa druge strane, odnos svetskih država prema ovom planu je dvojak. Prvenstveno države u razvoju ovaj plan prihvataju sa mnogo entuzijazma, što je sasvim jasno. Države iz grupe sedam najrazvijenijih zemalja sveta s rezervom gledaju na ovaj poduhvat, ali ipak pozivaju da se projektu unapred „ne lepe etikete“, već da se pažljivo razmotri mogućnost saradnje sa Kinom.

Dva samita — dve vizije

Predsednik Francuske Emanuel Makron i premijerka Velike Britanije Tereza Mej zasad ne žure da sa Kinom potpisuju memorandume. Oni su izjavili da su spremni da učestvuju tek u odvojenim investicionim projektima sa Kinom. Italija, međutim, ima drugačiju politiku. Luiđi di Majo ne krije da se Italija nada sve većem učešću na kineskim tržištima. Italija želi da barijere budu ukinute, a da logistička infrastruktura bude poboljšana. Upravo ovo su glavne ideje projekta „Pojas i put“, kaže za Sputnjik Đa Đinđing, direktor Instituta finansijskih studija u okviru Kineskog narodnog univerziteta u Pekingu. Naš sagovornik dodaje da je drugo pitanje da li će saradnja Italije i Kine praktično uticati na liberalizaciju trgovinske klime u Evropi.

„Italija je aktivna u podršci kineskoj inicijativi ’Pojas i put‘. Pa ipak, ekonomska situacija u Italiji nije idealna, prilično su velike razlike od severa ka jugu, a primetan je i nedostatak autoriteta centralne vlade u Rimu. Stoga, teško da će Italija postati primer za čitavu EU“, oprezan je Đinđing.

Naš sagovornik objektivno ocenjuje situaciju i navodi da i EU nudi alternativni projekat.

„Šefica evropske diplomatije Federika Mogerini je izjavila da će taj alternativni plan bolje odražavati potrebe Evrope u izgradnji infrastrukturne i komunikacione mreže. Za finansiranje ovog evropskog plana predviđena je velika angažovanost državnih struktura i privatnih finansijskih institucija, poput fondova. Ipak, moguće je da plan ne bude realizovan, jer objektivno postoje velika budžetska ograničenja u EU“, kaže kineski stručnjak.

Đa Đinđing dodaje da je jasno da Evropa pokušava da ponudi sopstveni plan koji bi mogao da parira „Pojasu i putu“, kao i da je čuo da su postojale inicijative da se započnu konkretni infrastrukturni projekti.

Komentar