Prema najavama srpskih vlasti, Srbija će nabaviti četiri helikoptera Mi-35 i tri helikoptera Mi-17, a radi se na tome da prve „tridesetpetice“ u Beograd stignu za veliku Vojnu paradu, koja se održava u novembru povodom pobede u Prvom svetskom ratu.
Reč je o helikopteru koga su u Srbiji nazvali „đavolje kočije“, dok je nezvanična ruska oznaka za Mi-35 — „krokodil“.
Prema rečima vojnog eksperta Svetozara Jokanovića, Mi-35 je zapravo izvozna oznaka najpoznatijeg ruskog borbenog helikoptera Mi-24V „krokodil“, čija je serijska proizvodnja počela još daleke 1976. godine.
„Nakon brojnih unapređivanja ostao je u proizvodnji do današnjeg dana i na svetskom tržištu je i dalje tražen. Predstavnik je sovjetske koncepcije jurišnog borbenog helikoptera koja je podrazumevala oklopljeni i snažno naoružan helikopter, koji se više oslanja na veliku brzinu nego na svoje manevarske sposobnosti. Takav helikopter je uspešniji pri dejstvu iz naleta nego pri lebdenju ili malim brzinama“, navodi Jokanović.
On ističe da Mi-35 danas zapravo i nije najbolji borbeni helikopter koji se proizvodi u Ruskoj Federaciji. Kako kaže, novi Mi-28 i Ka-52 su savremenije koncepcije i pružaju viši nivo zaštite posadi, imaju značajno bolje manevarske karakteristike, moćnije senzore i naoružanje, ali su i njihova prodajna cena, kao i troškovi održavanja, značajno viši.
„Pored toga što je ekonomičnije rešenje za zemlje poput Srbije, Mi-35 ima jednu osobinu koju njegovi konkurenti nemaju — pored vatrene podrške trupama na zemlji, ovaj helikopter može da služi za specijalni desant (u transportnoj kabini prevozi do osam vojnika sa ličnim naoružanjem), za transport naoružanja i opreme ili medicinsku evakuaciju ranjenika sa linije fronta.“
Jokanović ocenjuje da je nabavka novog helikoptera veliki napredak srpske vojske i našeg vazduhoplovstva koje je bilo u teškom stanju.
„U Vojsci Srbije, kao uostalom i Vojsci Jugoslavije ranije, oseća se velika praznina zbog odsustva pravog borbenog helikoptera, tako da do koje god varijante Mi-35 da predstavnici Ministarstva odbrane Republike Srbije dođu na kraju pregovora. biće to veliki napredak u svakom smislu“.
Na pitanje kakva varijanta Mi-35 bi najviše odgovarala Vojsci Srbije, Jokanović kaže da je to ona sa oznakom „M“.
„Vojsci Srbije bi sasvim sigurno najviše odgovarao nov Mi-35M, i to upravo onakav kakav se ste videli na forumu ’Armija 2018‘. Možda je na prvi pogled potpuno opremljen helikopter sa prilično izdašnim paketom naoružanja preskup, ali ako bi se upustili u detaljniju analizu, baš to jeste najpovoljnije rešenje. Svaka naknadna modernizacija helikoptera koštala bi mnogo više. Isto važi i za naknadne kupovine dodatnog naoružanja. Na primer, kada se ruska protivoklopna raketa ’Ataka‘ kupuje naknadno i ’na komad‘ može da dostigne cenu i preko dva puta višu od one koju ima kada se kupuje kao deo nekog krupnijeg paketa naoružanja. Ne treba smetnuti sa uma ni činjenicu da se takvo naoružanje ne kupuje onda kada vam zatreba.“
Jokanović ističe da interes Vojske Srbije nije jedini koji utiče na izbor helikoptera i nivo njegove opremljenosti.
„Sve je značajniji uticaj interesa domaće industrije naoružanja. Taj interes se ponekad ne poklapa sa interesom vojske i konačna rešenja su rezultat kompromisa. Interes domaće industrije u kupovini helikoptera Mi-35 je samo dobijanje dobre platforme na koju će se integrisati što više domaćeg naoružanja… To bi uz osvajanje remonta ovih helikoptera u zavodu ’Moma Stanojlović‘ otvorilo prostor i za slične poslove sa drugim zemljama koje koriste taj tip, a iz nekih razloga bi im bilo jednostavnije da remontuju i modernizuju svoje helikoptere u Srbiji nego u Rusiji. Primer takvog posla videli smo nedavno kada je ’Moma‘ dobio posao remonta helikoptera Mi-171 makedonske policije. Ipak, nikako ne bi trebalo odustajati od uvoza onog za šta ne postoji odgovarajuća domaća zamena istih karakteristika. Takav je sistem za zaštitu helikoptera od protivničkih IC samonavođenih raketa — ’Prezident S‘ koji se nudi kao deo paketa Mi-35“, zaključio je Jokanović.
Inače, vojni analitičari navode da je Mi-35 jedna od izvoznih varijanti čuvenog desantno-jurišnog Mi-24, koji je najrasprostranjeniji borbeni helikopter u svetu, a trenutno se upotrebljava u čak 58 država.
Ujedno to je borbeni helikopter koji je istoriji učestvovao u najviše sukoba, korišćen je u preko 30 ratova, između ostalog u Siriji i Avganistanu, kao i u sukobima na prostoru bivše SFRJ, u Hrvatskoj i Makedoniji. Dva ovakva helikoptera koristile su i Jedinice za specijalne operacije u antiterorističkoj operaciji na KiM.