Dugo je ove brodove koristio sam Iran za zaobilaženje ograničenja, ali od decembra najmanje 16 tankera prevozi rusku naftu. U 2022. godine ovi brodovi su se koristili samo dva puta mesečno.
Zabrana isporuka ruske nafte morem, koja je stupila na snagu u decembru, primorala je kompanije da traže rešenje problema. Prema pisanju lista, oko 300 tankera spremno je da preveze sirovine, zaobilazeći ograničenja. A stručnjaci bar 100 brodova povezuju sa Rusijom. Istovremeno, trgovina ruskim sirovinama je za njih izuzetno isplativa, jer zarada može da bude i preko 100 odsto.
Ali nije jasno ko zarađuje na ovome, kaže analitičar za naftu i gas Mihail Krutihin.
„Broj takozvanih tankera u senci, koji se pripisuju transportu ruske nafte i naftnih derivata je različit - ponekad 600, ponekad 100 - stoga se ovim brojkama ne može verovati. Pretpostavlja se da, koristeći transport iz senke, Rusija može da dobije dodatni prihod. Ako je u pitanju šverc, onda novac za ovo ne dobija Ruska Federacija, već kompanije koje se time bave", objasnio je on.
Ovaj broj će se u budućnosti povećavati, što će pomoći da se smanje rekordni popusti na rusku naftu, smatra Sergej Kondratjev, zamenik šefa ekonomskog odeljenja Instituta za energetiku i finansije.
Prema pisanju "Fajnenšel tajmsa", tokom protekla dva meseca značajno je porastao i obim transporta ruske nafte. Ako je u julu 2022. maksimum iznosio nešto manje od 5 miliona barela, onda je u januaru ta cifra već premašila 9 miliona barela.